Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 62
Offentligt
1570642_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Sofie Carsten Nielsen (RV) har den 18. november 2015 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 25 ad L 62 til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 25:
Ministeren bedes give en nærmere beskrivelse af, hvilke former for magtanvendelse, det
vil være lovligt for private aktører at anvende, herunder eksempel på den hårdeste form
for ’fysiske tilbageholdelse’, det vil være tilladeligt for private aktører at anvende?
Svar:
1.
En øget tilstrømning af flygtninge og migranter vil kunne lægge et massivt pres på bl.a.
asylsagsbehandlingen og den eksisterende kapacitet til indkvartering af asylansøgere og
frihedsberøvede udlændinge. Der kan således opstå en situation, hvor politiet og Udlæn-
dingestyrelsen ikke råder over de fornødne personaleressourcer til at varetage deres op-
gaver inden for udlændingeområdet med de vidtrækkende konsekvenser, som vil kunne
følge heraf.
Det foreslås på denne baggrund – med henblik på at sikre de fornødne personalemæssige
ressourcer til opgavevaretagelsen – at der indføres mulighed for, at private aktører i særli-
ge tilfælde kan bistå politiet og Udlændingestyrelsen med varetagelsen af opgaver efter
udlændingeloven, jf. den foreslåede bestemmelse i § 37 i.
Bestemmelsen vil alene kunne anvendes i
særlige tilfælde,
hvorved forstås en akut situati-
on, hvor tilstrømningen af flygtninge og migranter bliver så voldsom, at det ikke er muligt
for politiet eller udlændingemyndighederne inden for kort tid at fremskaffe de nødvendi-
ge personalemæssige ressourcer til en effektiv opgavevaretagelse på anden vis.
Som eksempler på opgaver, som private efter lovforslaget vil kunne bistå politiet og Ud-
lændingestyrelsen med at varetage, kan nævnes bevogtning, transport og registrering mv.
af asylansøgere og udlændinge med ulovligt ophold. Endvidere vil private aktører efter
lovforslaget kunne bistå Udlændingestyrelsen med eksempelvis afgørelser om indkvarte-
ring og forsørgelse, ligesom politiet f.eks. vil kunne bemyndige et privat vagtselskab til at
bistå politiet og kriminalforsorgen med bevogtning af en tilbageholdelsesfacilitet eller
transport af frihedsberøvede udlændinge.
Som det fremgår af pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil den bistand,
som private aktører vil kunne yde til politiet og Udlændingestyrelsen, kunne indebære
19. november 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Side
1/2
L 62 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/11-15 fra Institut for Menneskerettigheder, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
magtanvendelse, herunder fysisk fastholdelse og brug af håndjern. Det vil f.eks. kunne
være tilfældet i forbindelse med bevogtning og transport af frihedsberøvede udlændinge.
Det forudsættes imidlertid, at en sådan bistand kun sker, hvis det er særligt påkrævet.
Private aktører vil ikke kunne bemyndiges til at anvende magtmidler omfattet af våbenlo-
ven, herunder stav, peberspray og skydevåben.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at de private aktører, der bistår myndighederne, skal
overholde de samme regler for opgavevaretagelsen, som hvis opgaverne var blevet vare-
taget af personer ansat i politiet henholdsvis Udlændingestyrelsen. Endvidere skal private
aktørers varetagelse af myndighedsopgaver ske under politiets henholdsvis Udlændinge-
styrelsens ledelse og ansvar. Det vil således være politiet henholdsvis Udlændingestyrel-
sen, der nærmere bestemmer, hvilke konkrete opgaver private aktører skal varetage, og
hvordan opgavevaretagelsen nærmere skal foretages. Politiet henholdsvis Udlændingesty-
relsen vil endvidere skulle føre et tæt tilsyn med de private aktører i forbindelse med den
konkrete opgavevaretagelse. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 24 til
lovforslaget.
Det bemærkes endvidere, at myndighederne ved valg af private aktører naturligt vil kunne
lægge vægt på, om den pågældende private aktør råder over medarbejdere, som besidder
relevante uddannelses- og erfaringsmæssige kompetencer.
Der henvises endvidere til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger og be-
mærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 12 (den foreslåede bestemmelse i § 37 i).
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2