Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
L 49
Offentligt
1574599_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
01-12-2015
I forbindelse med behandlingen af L 49 Forslag til lov om ændring af lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenud-
dannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og for-
skellige andre love (Tilskud til fjernundervisning m.v.) har udvalget i brev
af 23. november 2015 efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 6:
”I rapporten fra analysevirksomheden Qvartz fremgår det, at det er insti-
tutionernes vurdering, "at omkostningsniveauet for bygningsdrift er i
indeks 25-70 set i forhold til traditionel undervisning i indeks 100". Vil
ministeren på den baggrund oplyse, hvorfor det med lovforslaget foreslås
helt at fjerne tilskud til bygningsudgifter i forbindelse med fjernundervis-
ning?”
Svar:
Det fremgår af rapporten, at det samlede potentiale ved særskilte takster
til fjernundervisning udgør 28-37 pct. af det nuværende tilskudsniveau.
På finansloven for 2016 forventes de særskilte takster til fjernundervis-
ning at udgøre 80 pct. af de nuværende undervisningstaxametre samt
bortfald af bygningstilskud.
Der er ved udmøntningen af de særskilte takster til fjernundervisning på
finansloven for 2016 lagt vægt på enkelhed og administrerbarhed for
udbyderne, hvilket sikres gennem en kobling af særskilte takster til fjern-
undervisning via en procentandel til de nuværende undervisningstaxa-
metre og bortfald af bygningstilskud.
Det følger af det statslige selveje, taxametertilskudsmodellen og bloktil-
skudsprincippet, at institutionerne frit kan disponere statstilskud inden
for uddannelsesinstitutionernes formål, og at det enkelte taxametertil-
L 49 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvorfor det med lovforslaget foreslås helt at fjerne tilskud til bygningsudgifter i forbindelse med fjernundervisning, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
skud ikke kan kobles til den enkelte elev, herunder den enkelte elevs un-
dervisningsforløb.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby