Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
01-12-2015
I forbindelse med behandlingen af (L 49) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og
forskellige andre love (Tilskud til fjernundervisning m.v.) har udvalget i
brev af 23. november 2015 efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 3:
”I rapporten fra analysevirksomheden Qvartz beskrives der i afsnit 4
forbedringsinitiativer og potentialer for fjernundervisning beregnet ud
fra en triangulering mellem tre beregningsmetoder. I de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget er der i afsnit 3 vedrørende økonomiske kon-
sekvenser alene en konkret henvisning til den ene af de tre beregnings-
metoder, bottom-up-metoden, der beregner et potentiale baseret på 23
forbedringsinitiativer. Dette beregnes i rapporten til at udgøre 51-77 mil-
lioner kr. Vil ministeren oplyse, hvorvidt alle tre beregningsmetoder er
indgået ved beregningen af det årlige provenu på 162 millioner kr., der
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, og i givet fald hvordan de tre
beregningsmetoder hver især er vægtet i den samlede beregning af pro-
venuet?”
Svar:
Som det fremgår af spørgsmålet, er effektiviseringspotentialerne bygget
op om den beregningsmetode, der betegnes ’bottom-up’. Det beregnede
potentiale udgør 77 mio. kr. i 2013-prisniveau svarende til 80 mio. kr. i
2016-prisniveau. Dertil kommer institutionernes opgjorte årlige overskud
ved fjernundervisning på 40 mio. kr. i 2013 i 2016-prisniveau.
Samlet set er potentialet ved fjernundervisningsinitiativet vurderet til 120
mio. kr. årligt i 2016-prisniveau ved 2013-aktivitet.