Skatteudvalget 2015-16
L 46
Offentligt
1576887_0001.png
7. december 2015
J.nr. 15-1342223
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 46 - Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven, arbejdsmarkedsbi-
dragsloven, kildeskatteloven, ligningsloven og pensionsbeskatningsloven (Indførelse af
land for land-rapportering for store multinationale koncerner, gennemførelse af direktiv
om administrativt samarbejde på beskatningsområdet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 1. december 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
L 46 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorfor der er begrænsninger for, hvilke formål skattemyndighederne må bruge oplysningerne i de årlige land til land-rapporteringer til, til skatteministeren
1576887_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvorfor der er begrænsninger for, hvilke formål skattemyndig-
hederne må bruge oplysningerne i de årlige land til land-rapporteringer til. Der ønskes en
begrundelse for de konkrete årsager og ikke blot en henvisning til OECD’s anbefalinger.
Endvidere bedes ministeren yde teknisk bistand til udfærdigelse af et ændringsforslag, der
ophæver begrænsningerne for skattemyndighedernes brug i de årlige land til land-
rapporteringer.
Svar
Begrænsningerne for anvendelsen af land for land-rapporterne ses reelt ikke at medføre
begrænsninger i SKAT’s anvendelse af rapporterne. Jeg yder som udgangspunkt gerne
teknisk bistand til ændringsforslag, men i dette tilfælde ses det ikke muligt at udarbejde et
sådant forslag, der ophæver begrænsningerne for SKAT’s anvendelse.
Land for land-rapportering bliver en del af transfer pricing dokumentationen. Det er
derfor naturligt, at rapporterne som udgangspunkt alene skal anvendes som et redskab til
at vurdere transfer pricing risici. Rapporterne kan dog også anvendes ved vurderingen af
andre skatteudhulings- og overskudsudflytningsrisici, ligesom de kan anvendes som basis
for at lave yderligere undersøgelser af koncernens øvrige skatteforhold i forbindelse med
en skattekontrol.
Den begrænsning, der findes er, at land for land-rapporterne ikke må anvendes til forde-
ling af beskatningsretten mellem landene efter en eller anden form for skematisk global
fordeling af indkomsten. Det forhold, at SKAT ikke kan foretage en sådan skematisk
fordeling af beskatningsretten, ses imidlertid ikke at sætte begrænsninger for SKATs øvri-
ge anvendelse af land for land-rapporterne.
Side 2 af 2