Skatteudvalget 2015-16
L 46
Offentligt
1577705_0001.png
9. december 2015
J.nr. 15-1342223
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 46 - Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven, arbejdsmarkedsbi-
dragsloven, kildeskatteloven, ligningsloven og pensionsbeskatningsloven (Indførelse af
land for land-rapportering og gennemførelse af ændring af direktiv om administrativt
samarbejde på beskatningsområdet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 7. december 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
L 46 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at bekræfte, at implementeringen af lovforslaget ikke forudsætter tilførelse af ekstra årsværk til området i SKAT, til skatteministeren
1577705_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at implementeringen af lovforslaget ikke forudsætter tilførelse
af ekstra årsværk til området i SKAT? I bekræftende fald bedes ministeren redegøre for,
hvilke initiativer ministeren vil iværksætte uden tilførsel af ekstra årsværk for at kontrolle-
re de danske selskabers land for land-rapporteringer, herunder kontrol af oplysninger i
land for land-rapporteringerne hos andre skattemyndigheder, vedrørende de danske sel-
skaber der deltager i internationale koncerner, og hvor land for land-rapporteringen viser,
at der sker en skævvridning af koncernens overskudsallokering, samt indhente land for
land-rapporteringen fra moderselskabets hjemland, såfremt det danske selskab har rap-
porteret, at det har samhandel med koncernselskaber i skattelylande.
Svar
SKAT har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”Lovforslaget indebærer, at danske moderselskaber med datterselskaber i udlandet vil
have en forpligtelse til at indgive en land-for-land-rapport til de danske skattemyndighe-
der. Der udarbejdes skabeloner til disse land-for-land-rapporter, og rapporterne udveksles
med andre skattemyndigheder via de danske aftaler om udveksling af oplysninger med
andre landes skattemyndigheder.
Danske koncernselskaber, der ikke er moderselskaber, vil også have en forpligtelse til at
indgive land-for-land-rapporteringer til de danske skattemyndigheder i forskellige situati-
oner, f.eks. hvor moderselskabet ikke er forpligtet til at indgive en land-for-land-
rapportering i det land, hvor det er hjemmehørende. Det betyder, at SKAT enten får
land-for-land-rapporterne fra det danske datterselskab eller via udveksling af oplysninger
med de øvrige skattemyndigheder.
Der er således ikke tale om, at SKAT skal bruge ekstra ressourcer på at indhente rappor-
terne, når først reglerne og systemet er på plads.
SKAT får via land-for-land-rapporten automatisk nogle oplysninger, som indgår i risiko-
vurderingen af danske selskaber, og som senere indgår i en eventuel revision af disse sel-
skaber. Det er overordnede og skematiske oplysninger om koncernens globale aktiviteter
og allokering af indkomst. Det er oplysninger, som SKAT tidligere i forbindelse med
risikovurdering og sagsbehandling har brugt ressourcer på at finde ad andre kanaler.
SKAT får således lettere adgang til oplysninger, som indgår i revisionen af de danske
selskaber.”
Side 2 af 2