Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
2. december 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. november 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 3 (L 31), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
J.nr. 20150034102
Spørgsmål nr. 3:
”Vil ministeren, i forbindelse med at han ønsker at opprioritere risikobaseret tilsyn
evaluere den hidtidige indsats med risikobaseret tilsyn, og svare på følgende
spørgsmål:
a) Betyder det flere eller færre påbud og forbud?
b) Betyder det flere eller færre bøder?
c) Ændrer det på virksomhedernes evner til selv at løse arbejdsmiljøproblemer?
d) Hvordan vil regeringens planer om nedskæringer af personalet i Arbejdstilsynet
de næste 3 år med 20 pct. influere på indsatsen?
e) Hvor stor en andel af de risikobaserede tilsyn skal være uanmeldte?”
Endeligt svar:
Med hensyn til spørgsmål a) har Arbejdstilsynet oplyst, at når den midlertidige be-
villing til særlige tilsynsindsatser ophører, må det alt andet lige forudses, at antallet
af reaktioner fra Arbejdstilsynet vil falde med det antal reaktioner, der hidtil er gi-
vet i forbindelse med de særlige indsatser.
Hensigten er, at de gode erfaringer fra indsatserne skal indbygges i det risikobase-
rede tilsyn. Derfor arbejder Arbejdstilsynet med at udvide det risikobaserede tilsyn
til også at omfatte elementer fra de særlige tilsynsindsatser. Jeg forventer, at det vil
betyde, at Arbejdstilsynet fremover vil give flere tilsynsreaktioner om fx psykisk
arbejdsmiljø i det risikobaserede tilsyn.
Analyser peger på, at der fremadrettet kan opnås effektiviseringer, der kan frigøre
midler til at styrke arbejdet med de prioriterede områder – dvs. psykisk arbejdsmil-
jø, muskelskeletbesvær og arbejdsulykker.
Det vil dog ikke være overraskende, hvis det samlede antal tilsynsreaktioner bliver
lavere i 2016 end i 2014, bl.a. fordi det kan tage tid at finde frem til den optimale
metode til at indbygge de gode erfaringer fra indsatserne i det risikobaserede tilsyn.
Arbejdstilsynet har desuden oplyst, at antallet af reaktioner fra Arbejdstilsynet et
givent år afhænger af en række andre forhold, som fx størrelsen og branchetilhørs-
forholdet af de virksomheder, der besøges. Fx er afgørelsesprocenten alt andet lige
højere i store end i små virksomheder. Man kan derfor ikke uden videre sammen-