Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 30
Offentligt
1576640_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 20. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål 5 til L 30, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 5
Ministeren bedes kommentere det talepapir, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller anvendte i forbindelse med sit foretræde for udvalget den
19. november 2015, jf. L 30 – bilag 7.
Svar
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller stiller spørgsmålstegn ved
følgende 6 forhold ved lovforslaget:
1) Lovforslaget har været fortroligt indtil fremsættelsen
2) Husstandsvindmøller købt før 1. juli 2015
3) Fastlæggelse af en PSO-reduktion, der bygger på produktionsomkostninger
4) Puljen fastsættes til minimum 5-8 MW i 2016, gerne uden loft
5) Støtteperioden på 20 år fastholdes i 2016
6) Dialog om støttemodellen for 2017-2020
Ad 1) Lovforslaget har været fortroligt indtil fremsættelsen
L 30 blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen og holdt fortroligt på
grund af risiko for hamstring. Hamstringsrisikoen er reel, fordi
ansøgningsproceduren for støtte til husstandsvindmøller blev ændret pr. 1. juli
2015. Hvor man tidligere skulle søge om støtte efter nettilslutning af møllen,
skal man i dag søge om tilsagn om støtte, før indgåelse af eksempelvis en
bindende aftale om køb af en mølle. Når man har fået et tilsagn om støtte, har
man to år til at etablere og nettilslutte møllen. Hvis ikke lovforslaget var holdt
fortroligt, ville det være nemmere at hamstre tilsagn om pristillæg efter den
eksisterende støtteordning, da tilsagnet gives på baggrund af en betinget
aftale, men man kan vente med at tilslutte møllen i op til to år efter tilsagnet.
Ad 2) Husstandsvindmøller købt før 1. juli 2015
Det følger af overgangsbestemmelsen § 7, stk. 5 i lov nr. 744 af 1. juni 2015, at
hvis et projekt er påbegyndt før den 1. juli 2015 (eksempelvis ved indgåelse af
en ubetinget og bindende købsaftale om en husstandsvindmølle), og hvis det
Ministeren
7. december 2015
J nr. 2015 - 2113
1
L 30 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til talepapir fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøller fra foretrædet den 19/11-15, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1576640_0002.png
forhold, at nettilslutning ikke er opnået inden den 1. januar 2016, ikke kan
tilregnes ejeren af husstandsvindmøllen, kan der opnås den høje
afregningspris på eksempelvis 250 øre pr. kWh.
Den omstændighed, at ejeren ikke kan opstille og nettilslutte sin
husstandsvindmølle inden udgangen af 2015, fordi sagen om byggetilladelse
hos kommunen trækker ud, kan være et eksempel på et forhold, som ikke kan
tilregnes ejeren. Energinet.dk har oplyst, at de i forbindelse med
tilregnelsesvurderingen i et tilfælde, hvor sagen om byggetilladelse hos
kommunen trækker ud, lægger vægt på, hvornår ejeren af
husstandsvindmøllen har ansøgt kommunen om en byggetilladelse.
Det betyder, at en ejer godt kan opnå den høje afregningspris, selvom
nettilslutning sker i 2016, fordi projektet er påbegyndt inden den 1. juli 2015, og
det ikke skyldes forhold, der kan tilregnes ejeren, at nettilslutning ikke er sket
inden udgangen af 2015.
Det bemærkes, at Energinet.dk skal træffe en afgørelse om, at man er omfattet
af overgangsbestemmelsen § 7, stk. 5. Det betyder, at hvis en ejer, der har
påbegyndt sit projekt før den 1. juli 2015, kan se, at han ikke kan nå at
nettilslutte sin husstandsvindmølle inden udgangen af 2015, eksempelvis fordi
byggetilladelsessagen trækker ud hos kommunen, så skal han søge
Energinet.dk om at få en afgørelse om, at han er omfattet af
overgangsbestemmelsen. Det fremgår af § 7, stk. 7.
Det bemærkes endvidere, at der ikke er nogen tidsfrister for en afgørelse efter
§ 7, stk. 5 hverken for ansøgeren eller for Energinet.dk.
Ad 3) Fastlæggelse af en PSO-reduktion, der bygger på
produktionsomkostninger
Lovforslaget er en udmøntning af energiforligskredsens beslutning fra
december 2014 og september 2015, hvor forligskredsen besluttede at
nedsætte støtten for husstandsvindmøller ved at indføre en
aftrapningsordning. Formålet med nedsættelsen af støtten er at bremse en
udbygning, der primært sker på baggrund af en meget gunstig støtteordning.
Ad 4) Puljen fastsættes til minimum 5-8 MW i 2016, gerne uden loft
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 641 af 12. juni 2013, hvor
afregningspriserne på 250 og 150 øre pr. kWh blev vedtaget, at merudbygning
med husstandsvindmøller frem til 2020 skønnes at blive på 2 MW. Det fremgår
af den politiske aftale fra januar 2013, at energiforligskredsen drøfter en
eventuel justering af afregningsreglerne, når udbygningen overstiger 2,5 MW.
Hvis puljebegrænsningen fastsættes til minimum 5-8 MW i 2016, vil det ikke
være i overensstemmelse med den forventning, der har været til den
fremadrettede udbygning med husstandsvindmøller.
2
L 30 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til talepapir fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøller fra foretrædet den 19/11-15, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1576640_0003.png
Ad 5) Støtteperioden på 20 år fastholdes i 2016
Støtteperioden er foreslået nedsat fra 20 til 12 år for at give
husstandsvindmølleejere incitament til at dimensionere møllen til eget forbrug.
Ad 6) Dialog om støttemodellen for 2017-2020
Lovforslaget udmønter energiforligskredsens beslutning om at nedsætte
støtten for husstandsvindmøller ved at indføre en aftrapningsordning, der både
nedsætter afregningsprisen, støtteperioden og indfører en puljebegrænsning.
Ændringen skal gøre det lettere at kontrollere den fremadrettede udbygning.
Forligskredsen har derfor ikke fundet det nødvendigt at drøfte støtteordningen
for perioden 2017-2020 med branchen.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
3