Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1557154_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
19. oktober 2015
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anders Sparholt Jørgensen
Sagsnr.: 2015-0037-0134
Dok.:
1760735
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 27 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Folke-
tingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 12. oktober 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Espersen (DF).
Søren Pind
/
Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 27: MFU spm. om lovgivningsbeføjelsen i grundloven, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 27 forslag til lov om omdannelse af retsforbeholdet til
en tilvalgsordning. (L 29) fra Folketingets Europaudvalg.
”Ministeren bedes bekræfte, at lovgivningsbeføjelsen i grund-
loven er omfattet af et delegationsforbud, således at lovgiv-
ningskompetencen - på nær de for § 20 relevante - ikke kan de-
legeres til andre myndigheder. Spørgsmålet er tidligere stillet
som EUU alm. del – spørgsmål 10 (folketingsåret 2014-15, 2.
samling)”
Svar:
1.
I henhold til grundlovens § 3 er den lovgivende magt hos kongen (rege-
ringen) og Folketinget i forening.
Det er dog almindeligt antaget i den statsretlige litteratur, at grundloven i
et vist omfang giver mulighed for, at lovgivningsmagten kan delegere den
kompetence, som den er tillagt efter grundlovens § 3, 1. pkt.
Der henvises herom bl.a. til Jens Peter Christensen m.fl., Dansk Statsret, 1.
udgave (2012), side 140 ff., Poul Andersen, Dansk Statsforfatningsret, 1.
udgave (1954), side 547 ff., Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udgave
ved Peter Germer (1973), side 203 ff., Henrik Zahle, Dansk forfatningsret
1 – Institutioner og regulering, 3. udgave (2001), side 373 ff., og Peter
Germer, Statsforfatningsret, 5. udgave (2012), side 103 ff.
Grundlovens § 3, 1. pkt., indeholder således ikke et generelt delegations-
forbud, og det er almindeligt forekommende, at love indeholder bemyndi-
gelser til ministre til at fastsætte regler om nærmere angivne spørgsmål.
Adgangen til at delegere lovgivningskompetence er dog ikke ubegrænset.
Bl.a. må en række grundlovsbestemmelser fortolkes således, at de udeluk-
ker delegation på de pågældende sagsområder. Det gælder f.eks. grundlo-
vens § 20. Det er således almindeligt antaget i den statsretlige litteratur, at
lovgivningsmagten ikke kan delegere den kompetence, som den er tillagt
efter § 20, til at overlade beføjelser til mellemfolkelige myndigheder.
Der henvises om dette spørgsmål til bl.a. Jens Peter Christensen, m.fl.,
a.st., side 139, Poul Andersen, a.st., side 552, Max Sørensen, a.st., side
207, Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret II, 3. udgave ved Ole Espersen
(1983), side 488, Henrik Zahle, a.st., side 377, og Peter Germer, a.st., side
102 og 105 f.
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 27: MFU spm. om lovgivningsbeføjelsen i grundloven, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Derimod er det selve formålet med grundlovens § 20, at beføjelser, som ef-
ter grundloven tilkommer rigets myndigheder, herunder lovgivende myn-
dighed efter grundlovens § 3, 1. pkt., ved lov i nærmere bestemt omfang
kan overlades til mellemfolkelige myndigheder.
2.
Lovforslaget om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning in-
debærer ikke delegation af den kompetence, som lovgivningsmagten er til-
lagt efter grundlovens § 20, til (ved lov) at fastsætte regler om overladelse
af beføjelser til mellemfolkelige myndigheder. Reglerne herom er således
udtømmende fastsat i lovforslaget ved den ændring af tiltrædelsesloven,
som § 3 indebærer. Der henvises i den forbindelse til pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til forslagets § 3.
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 23 til lov-
forslaget, indebærer lovforslaget, at der på forhånd gennemføres én samlet
§ 20-procedure om overladelse af beføjelser på området for retlige og in-
dre anliggender.
Om grundlovens § 20, herunder spørgsmålet om på hvilket tidspunkt en §
20-procedure kan gennemføres, henvises nærmere til den samtidige besva-
relse af spørgsmål nr. 23 til lovforslaget.
3