Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1557143_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
19. oktober 2015
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anders Sparholt Jørgensen
Sagsnr.: 2015-0037-0134
Dok.:
1760711
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Folke-
tingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 12. oktober 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Søren Esper-
sen (DF).
Søren Pind
/
Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 23: MFU spm. om suverænitetsoverdragelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 23 forslag til lov om omdannelse af retsforbeholdet til
en tilvalgsordning (L 29) fra Folketingets Europaudvalg.
”Med reference til udenrigsministerens besvarelse af § 20-
spørgsmål nr. S 126 af 9. september 2015 bedes ministeren be-
kræfte, at overdragelse af grundlovsmæssige beføjelser (suve-
rænitetsoverdragelse) alene kan ske efter grundlovens § 20.
Spørgsmålet er tidligere stillet som EUU alm. del – spørgsmål
6 (folketingsåret 2014-15, 2. samling)”
Svar:
1.
Grundlovens § 20 har følgende ordlyd:
”Beføjelser, som efter denne grundlov tilkommer rigets myn-
digheder, kan ved lov i nærmere bestemt omfang overlades til
mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gensidig
overenskomst med andre stater til fremme af mellemfolkelig
retsorden og samarbejde.
Stk. 2.
Til vedtagelse af lovforslag herom kræves et flertal på
fem sjettedele af folketingets medlemmer. Opnås et sådant
flertal ikke, men dog det til vedtagelse af almindelige lov-
forslag nødvendige flertal, og opretholder regeringen forslaget,
forelægges det folketingsvælgerne til godkendelse eller forka-
stelse efter de for folkeafstemninger i § 42 fastsatte regler.”
Grundlovens § 20 vil skulle følges i alle tilfælde, hvor beføjelser, som efter
grundloven tilkommer rigets myndigheder, overlades til mellemfolkelige
myndigheder. Bestemmelsen blev indført ved grundlovsændringen i 1953.
Baggrunden var et ønske om at gøre det lettere for Danmark at tilslutte sig
visse internationale organisationer. Der henvises herom bl.a. til betænk-
ning nr. 66/1953 afgivet af Forfatningskommissionen af 1946, side 31,
Max Sørensens responsum af 18. maj 1952, som er optrykt i betænkning
nr. 66/1953, side 113 ff., og Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udgave
ved Peter Germer (1973), side 308 f.
Bestemmelsen i § 20 vedrører – som det fremgår af ordlyden – alene over-
ladelse af beføjelser til mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved
gensidig overenskomst med andre stater til fremme af mellemfolkelig rets-
orden og samarbejde.
De beføjelser, som bestemmelsen i grundlovens § 20 omfatter, er dem,
som tilkommer rigets myndigheder. Anvendelse af bestemmelsen er såle-
des nødvendig i det omfang, det overlades til en mellemfolkelig myndig-
hed at udøve lovgivende, administrativ eller dømmende myndighed med
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 23: MFU spm. om suverænitetsoverdragelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
direkte virkning her i landet eller at udøve andre beføjelser, som efter
grundloven tilkommer rigets myndigheder, herunder beføjelse til at indgå
traktater med andre stater. Der henvises bl.a. til Højesterets dom af 6. april
1998 i den såkaldte Maastricht-sag (Ugeskrift for Retsvæsen 1998, side
800 H), Max Sørensen, a.st., side 308 f., Alf Ross, Dansk Statsforfatnings-
ret 1, 3. udgave ved Ole Espersen (1980), side 408, Henrik Zahle, Dansk
forfatningsret 2 – Regering, forvaltning og dom, 3. udgave (2001), side
255, og Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kommentarer, 1.
udgave (2015), side 169.
I forhold til den procedure, der efter grundlovens § 20 skal følges, fremgår
det af bestemmelsens stk. 2, at et lovforslag efter bestemmelsen,
enten
skal
vedtages af et flertal på fem sjettedele af Folketingets medlemmer
eller
hvis lovforslaget vedtages af et folketingsflertal, der ikke udgør fem sjette-
dele, og opretholdes af regeringen – forelægges folketingsvælgerne til
godkendelse eller forkastelse efter de regler for folkeafstemninger, der er
fastsat i grundlovens § 42.
Der henvises i øvrigt vedrørende grundlovens § 20 til Justitsministeriets
redegørelse for visse forfatningsretlige spørgsmål i forbindelse med Dan-
marks ratifikation af Lissabon-Traktaten, side 13 ff.
2.
Justitsministeriet vurderede i 2007 i forbindelse med Danmarks ratifika-
tion af Lissabon-Traktaten, at tilvalgsordningen vil indebære, at Danmark
får mulighed for at tilslutte sig foranstaltninger, der vil gøre det nødvendigt
at iagttage proceduren efter grundlovens § 20.
I den forbindelse blev det også vurderet, på hvilket tidspunkt en § 20-
procedure kan gennemføres i forbindelse med en dansk beslutning om at
tilslutte sig tilvalgsordningen. Spørgsmålet er nærmere bestemt, om det er
muligt på forhånd at gennemføre én samlet § 20-procedure, eller om
grundloven gør det nødvendigt at gennemføre proceduren i hvert enkelt til-
fælde, hvor Danmark tilslutter sig en konkret foranstaltning, der indebærer
overladelse af beføjelser – der efter grundloven tilkommer rigets myndig-
heder – til EU.
Som det fremgår af redegørelsen fra 2007, er der efter Justitsministeriets
opfattelse ikke grundlag for at fortolke grundlovens § 20 således, at be-
stemmelsen i alle tilfælde først kan anvendes på det tidspunkt, hvor der
træffes en endelig dansk beslutning om at indgå i det samarbejde, som
overladelsen af beføjelser angår. Justitsministeriet finder således, at det af-
3
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 23: MFU spm. om suverænitetsoverdragelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
hængigt af omstændighederne vil være muligt på forhånd at anvende pro-
ceduren efter grundlovens § 20.
I forhold til spørgsmålet om dansk tilslutning til tilvalgsordningen fremgår
det af redegørelsen, at det er Justitsministeriets opfattelse, at det vil være
muligt på forhånd at gennemføre en § 20-procedure på det tidspunkt, hvor
Danmark måtte beslutte generelt at tilslutte sig ordningen.
3.
Det lovforslag om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning,
som udenrigsministeren har fremsat, indebærer, at der på området for retli-
ge og indre anliggender overlades beføjelser til EU efter grundlovens § 20.
Lovforslaget skal derfor behandles efter proceduren i grundlovens § 20.
Lovforslaget omfatter både tilvalg af eksisterende og fremtidige retsakter,
og der vil ikke efter lovforslaget blive gennemført en ny § 20-procedure i
forbindelse med de enkelte tilvalg af retsakter. Lovforslaget indebærer så-
ledes, at der på forhånd gennemføres én samlet § 20-procedure om overla-
delse af beføjelser på området for retlige og indre anliggender. Der henvi-
ses til pkt. 1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det fremgår desuden af pkt. 1 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, at lovforslaget indebærer, at Folketinget i medfør af grundlovens § 19
giver sit samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne afgiver en medde-
lelse til de øvrige EU-medlemsstater om, at Danmark ønsker at overgå til
tilvalgsordningen, og at beslutning om tilvalg af enkelte retsakter, såvel
eksisterende som fremtidige, efter overgang til en tilvalgsordning træffes
af regeringen efter forelæggelse for Folketingets Europaudvalg i overens-
stemmelse med de procedurer, der er udviklet i praksis gennem aftaler
mellem Europaudvalget og regeringen. Det fremgår dog af pkt. 1 i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget, at regeringen agter at tilvælge de
i alt 26 eksisterende retsakter på området for retlige og indre anliggender,
der er opregnet i bilag 5 til lovforslaget, samt den kommende forordning
om Europol umiddelbart efter en eventuel overgang til tilvalgsordningen.
4