Retsudvalget 2015-16
L 23
Offentligt
1568774_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
16. november 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0037-0130
Dok.:
1767067
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven (Poli-
tiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i ter-
rorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i for-
bindelse med toldkontrol m.v.), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om det er hensigten f.eks. også at indhente, tilgå og bruge oplysninger om alle danske borgere, som rejser til Spanien og Italien, eftersom der ses en øget tendens til at såkaldte syrienskrigere rejser gennem disse lande til Syrien for at undgå sporing, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldlo-
ven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypas-
sagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om
flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.):
”Vil ministeren redegøre for, om bemærkningernes afsnit 4.1,
hvoraf det fremgår, at PET har behov for adgang til passager-
oplysninger om særlige destinationer og rejsemønstre, skal for-
stås således, at PET eksempelvis gennemgår alle danske borge-
res rejser til Tyrkiet, eftersom Tyrkiet er kendt rejserute for så-
kaldte syrienskrigere?”
Svar:
1.
Som det fremgår af pkt. 4.4.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
indebærer den foreslåede ændring af PET-loven, at SKAT videregiver op-
lysninger om passagerer og besætning på luftfartøjer til PET, hvis tjene-
sten vurderer, at oplysningerne
kan have betydning
for varetagelse af tje-
nestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtrædel-
ser af straffelovens kapitel 12 og 13.
Den foreslåede ordning vil indebære, at PET via SKAT kan indhente op-
lysninger efter et generelt relevanskriterium (”kan have betydning”) sva-
rende til PET-lovens § 3, dvs. at det ikke på forhånd kan udelukkes, at op-
lysningen har relevans for tjenestens varetagelse af de pågældende opga-
ver.
PET kan anvende adgangen til PNR-oplysninger, når der i en konkret situ-
ation er behov for at indhente sådanne oplysninger, men ordningen giver
også PET mulighed for løbende via SKAT at følge PNR-oplysninger mv.
vedrørende særlige destinationer og rejsemønstre, som vurderes at være re-
levante bl.a. i en terrormæssig sammenhæng. Dette vil bl.a. styrke PETs
muligheder for at identificere danskere og herboende udlændinge, som rej-
ser til konfliktzoner for at kæmpe med terrororganisationer (foreign figh-
ters).
PET kan derimod ikke anvende den foreslåede adgang til PNR-
oplysninger i andre sammenhænge eller i øvrigt til at indhente oplysninger,
som ikke kan have betydning for varetagelse af tjenestens opgaver vedrø-
2
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om det er hensigten f.eks. også at indhente, tilgå og bruge oplysninger om alle danske borgere, som rejser til Spanien og Italien, eftersom der ses en øget tendens til at såkaldte syrienskrigere rejser gennem disse lande til Syrien for at undgå sporing, til justitsministeren
rende forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens ka-
pitel 12 og 13.
Der kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse gives nærmere
oplysninger om, hvilke specifikke destinationer og rejsemønstre PET lø-
bende vil følge, hvis lovforslaget vedtages, da dette indebærer risiko for, at
PETs arbejdsmetoder kompromitteres.
2.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil kunne efterprøve PETs vurde-
ring af, om PNR-oplysningerne, herunder i forhold til særlige destinationer
og rejsemønstre, kan have betydning for tjenestens opgaver vedrørende fo-
rebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12
og 13, jf. PET-lovens § 18.
For at sikre Tilsynet med Efterretningstjenesterne de bedste muligheder for
at tilrettelægge sin kontrol med PETs anvendelse af den foreslåede lov-
hjemmel forudsættes det, at PET med passende mellemrum orienterer til-
synet om anvendelsen af den foreslåede bestemmelse om adgang til PNR-
oplysninger.
I øvrigt gælder PET-lovens regler for behandling af oplysninger og de al-
mindelige forvaltningsretlige principper om saglig forvaltning og proporti-
onalitet. PETs behandling af PNR-oplysninger indhentet efter lovforslaget
vil være omfattet af de grundlæggende databeskyttelsesprincipper i per-
sondatalovens § 5, jf. PET-lovens § 7, stk. 1 (der ikke foreslås ændret).
PET vil således i forbindelse med behandling af PNR-oplysninger være
underlagt krav om saglighed og proportionalitet. PET vil også være omfat-
tet af det såkaldte finalité-princip i persondatalovens § 5, stk. 2, hvorefter
en behandling ikke må være uforenelig med de formål, der har begrundet
indsamlingen af de pågældende oplysninger. Persondatalovens § 5 indebæ-
rer endvidere, at indhentede PNR-oplysninger ikke må opbevares på en
måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere
tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplys-
ningerne behandles, jf. persondatalovens § 5, stk. 5.
Personoplysninger modtaget efter den foreslåede ordning kan kun videre-
behandles af PET, hvis der foreligger et samtykke, oplysningerne må anta-
ges at have betydning for tjenestens opgaver vedrørende straffelovens ka-
pitel 12 og 13 eller er nødvendige for tjenestens øvrige arbejdsopgaver, jf.
PET-lovens § 7, stk. 2, nr. 1-3.
3
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om det er hensigten f.eks. også at indhente, tilgå og bruge oplysninger om alle danske borgere, som rejser til Spanien og Italien, eftersom der ses en øget tendens til at såkaldte syrienskrigere rejser gennem disse lande til Syrien for at undgå sporing, til justitsministeren
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil også kunne prøve PETs efterføl-
gende interne behandling af de indhentede oplysninger.
Oplysninger modtaget i medfør af den foreslåede bestemmelse vil endvi-
dere være omfattet af den indirekte indsigtsordning, der er etableret med
PET-lovens § 13 (som ikke foreslås ændret). Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne skal således efter anmodning fra en borger undersøge, om PET
behandler oplysninger om den pågældende, herunder om PET uberettiget
har indhentet og efterfølgende behandlet oplysninger indhentet i medfør af
den foreslåede bestemmelse. Tilsynet vil således være borgerens garant
for, at PET ikke uberettiget behandler oplysninger om borgeren. Som led i
denne indsigtsordning kan tilsynet bl.a. pålægge PET at slette oplysninger,
som PET efter tilsynsmyndighedens opfattelse behandler med urette.
4