Retsudvalget 2015-16
L 23
Offentligt
1580701_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
15. december 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0037-0130
Dok.:
1824269
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 39 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven
(Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i
terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i
forbindelse med toldkontrol m.v.), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 10. december 2015. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om at svare på spm. 30, til justitsministeren.
Spørgsmål nr. 39 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
toldloven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om
flypassagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger
om flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.):
”Under henvisning til svar på spørgsmål 30 bedes ministeren
svare på spørgsmålet – ikke generelt redegøre for lovgrundla-
get for PET’s indhentning af oplysninger?”
Svar:
1.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 30 vedrørende lov-
forslaget, kan Politiets Efterretningstjeneste (PET) efter § 3 i lov om Poli-
tiets Efterretningstjeneste (PET-loven), til varetagelse af de opgaver, der er
anført i lovens § 1, som udgangspunkt indsamle og indhente
enhver oplys-
ning,
der kan have betydning for tjenestens virksomhed.
Som det endvidere fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 30 vedrørende
lovforslaget, følger det af PET-lovens § 4, at andre forvaltningsmyndighe-
der efter anmodning fra PET skal videregive oplysninger til tjenesten, hvis
tjenesten vurderer, at oplysningerne må antages at have betydning for va-
retagelse af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning
af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13.
Efter bestemmelsen kan PET eksempelvis indhente oplysninger om en
kreds af personer, der har rettet henvendelse til en offentlig myndighed in-
den for et givet tidsrum, som den efterretningsmæssige interesse knytter
sig til, f.eks. en hændelse eller en begivenhed.
2.
Som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 30 vedrørende
lovforslaget, lægger lovforslaget op til, at PET i medfør af den foreslåede §
4, stk. 2, i PET-loven kun vil kunne få oplysninger, som kan have betyd-
ning for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og ef-
terforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13.
Kriteriet ”kan have betydning” i den foreslåede § 4, stk. 2, svarer således
til det kriterium, som allerede findes i PET-lovens § 3.
PET kan derimod ikke med den foreslåede ordning indhente oplysninger
fra SKAT, som
ikke
kan have betydning for varetagelsen af de nævnte op-
gaver.
2
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om at svare på spm. 30, til justitsministeren.
PET kan dermed ikke med den foreslåede ordning indhente oplysninger fra
SKAT om alle borgeres flyrejser, men alene de flyrejser, hvor kriteriet
”kan have betydning” er opfyldt.
3