Retsudvalget 2015-16
L 23
Offentligt
1580690_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
15. december 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0037-0130
Dok.:
1823988
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 36 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven
(Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i
terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i
forbindelse med toldkontrol m.v.), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 10. december 2015. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, hvilken konsekvens Danmarks nej ved folkeafstemningen om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning har for lovforslaget, samt for deltagelse i det videre terrorsamarbejde, der p.t forhandles i EU, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 36 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
toldloven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om
flypassagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger
om flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.):
”Vil ministeren redegøre for, hvilken konsekvens Danmarks
nej ved folkeafstemningen om omdannelse af retsforbeholdet
til en tilvalgsordning har for lovforslaget, samt for deltagelse i
det videre terrorsamarbejde, der p.t forhandles i EU?”
Svar:
1.
Udfaldet af folkeafstemningen har ikke nogen direkte indvirkning på
forslaget til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
og toldloven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om
flypassagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om
flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.).
Dette skyldes, at den ordning, der foreslås indført – ligesom luftfartslovens
§ 148 a – er en ren dansk ordning.
2.
Konsekvensen af, at danskerne den 3. december 2015 stemte nej til at
omdanne retsforbeholdet til en tilvalgsordning er, at det nuværende rets-
forbehold fastholdes, hvorfor Danmark ikke deltager i EU-samarbejdet om
retlige og indre anliggender. Hvis Danmark fremover skal samarbejde med
EU inden for dette område, f.eks. Europol, skal vi søge om en såkaldt pa-
rallelaftale. Danmark har ikke krav på at få en sådan aftale.
Det anførte indebærer også, at Danmark ikke kan deltage i udviklingen af
de retsakter, som vi er en del af i dag, når de ændres og bliver overstatsli-
ge.
3.
PNR-direktivforslaget er omfattet af retsforbeholdet og vil derfor ikke –
hvis det vedtages – være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Direktivforslaget indeholder bl.a. bestemmelser om udveksling af PNR-
oplysninger mellem medlemsstaterne. Danmark kan derfor ikke ensidigt
gennemføre direktivet og dermed blive en del af det samarbejde om ud-
veksling af PNR-oplysninger, som direktivforslaget lægger op til at skabe
grundlaget for.
2