Retsudvalget 2015-16
L 23
Offentligt
1578362_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
10. december 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0037-0130
Dok.:
1804640
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven
(Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i
terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i
forbindelse med toldkontrol m.v.), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 24. november 2015. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om der ikke findes andre typer af oplysninger, der indsamles af PET, som potentielt omhandler alle borgere, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 30 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
toldloven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om
flypassagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger
om flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.):
”Vil ministeren bekræfte, at der ikke findes andre typer af op-
lysninger, der indsamles af PET, som potentielt omhandler alle
borgere?”
Svar:
1.
PETs mulighed for at indhente oplysninger er nærmere omtalt i pkt. 3 i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det fremgår blandt andet heraf, at PET efter PET-lovens § 3, til varetagel-
se af de opgaver, der er anført i lovens § 1, som udgangspunkt kan indsam-
le og indhente
enhver oplysning,
der kan have betydning for tjenestens
virksomhed.
PETs arbejde er i vidt omfang forebyggende, og bestemmelsen giver såle-
des mulighed for, at PET kan indhente oplysninger, selv om det er forbun-
det med usikkerhed, om de personer, der undersøges, reelt har til hensigt at
begå strafbare forhold. Det bemærkes i den forbindelse, at efterretningsar-
bejde ofte har karakter af ”at lægge et puslespil”, hvor enkeltoplysninger
ikke nødvendigvis har et belastende indhold, men hvor oplysningen, når
den sammenkædes med andre oplysninger, kan have afgørende betydning
for det terrorforebyggende arbejde.
Kriteriet ”kan have betydning” indebærer, at tjenestens indsamling og ind-
hentning af oplysninger alene skal opfylde en (generel) relevansbetingelse,
dvs. at det ikke på forhånd kan udelukkes, at oplysningen har relevans for
tjenesten, jf. forarbejderne til PET-lovens § 3 (lovforslag nr. L 161 af 27.
februar 2013).
PET-lovens § 3 pålægger ikke tredjepart – f.eks. en offentlig myndighed
eller privat virksomhed – at videregive oplysninger til PET, men fastslår
alene, at PET ”kan indsamle eller indhente” enhver oplysning, som kan
have betydning for tjenestens virksomhed.
Hvis en offentlig eller privat tredjepart, f.eks. et luftfartsselskab, ikke øn-
sker – eller ikke efter lovgivningen har mulighed for – at videregive oplys-
2
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om der ikke findes andre typer af oplysninger, der indsamles af PET, som potentielt omhandler alle borgere, til justitsministeren
ninger til PET, kan PET-lovens § 3 således ikke danne grundlag for at
kræve oplysninger udleveret til PET, jf. herved nedenfor om PETs mulig-
hed for at indsamle oplysninger på andet grundlag end PET-lovens § 3.
2.
Som det fremgår af pkt. 3.3.2 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget, er der i PET-lovens § 4 er fastsat særlige regler for videregivelse
af oplysninger til PET til brug for tjenestens opgaver vedrørende forebyg-
gelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13
(spionage, terrorisme mv.).
Det fremgår af PET-lovens § 4, at andre forvaltningsmyndigheder efter
anmodning fra PET skal videregive oplysninger til tjenesten, hvis tjenesten
vurderer, at oplysningerne må antages at have betydning for varetagelse af
tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtræ-
delser af straffelovens kapitel 12 og 13.
Bestemmelsen viderefører den retsstilling, der blev indført ved lov nr. 542
af 8. juni 2006 (anti-terrorpakke II), men er af informative grunde omskre-
vet i PET-loven, så det tydeligere fremgår, at bestemmelsen indebærer
pligt for andre forvaltningsmyndigheder til at videregive oplysninger til
PET, jf. forarbejderne til PET-lovens § 4.
PET-lovens § 4 giver først og fremmest PET mulighed for at indhente alle-
rede foreliggende oplysninger hos den pågældende forvaltningsmyndig-
hed, men tjenesten kan i medfør af bestemmelsen også anmode om løben-
de at modtage oplysninger – f.eks. i en situation, hvor PET overvåger en
person og i den forbindelse har behov for løbende oplysninger med hen-
blik på nærmere at fastlægge vedkommendes opholdssted, aktiviteter, kon-
takter mv. samt ændringer heri, jf. forarbejderne til PET-lovens § 4.
Efter bestemmelsen kan PET endvidere indhente oplysninger om en kreds
af personer, der har rettet henvendelse til en offentlig myndighed inden for
et givet tidsrum, som den efterretningsmæssige interesse knytter sig til,
f.eks. en hændelse eller en begivenhed. Det forudsættes i bemærkningerne
til forslaget til PET-loven, at PET i sådanne tilfælde – hvor der vil kunne
blive tale om videregivelse af oplysninger om en række personer, som vi-
ser sig ikke at have relevans for tjenesten – så vidt muligt afgrænser sin fo-
respørgsel til den pågældende forvaltningsmyndighed, således at der ikke i
videre omfang end nødvendigt bliver tale om videregivelse af oplysninger
af den omhandlede karakter. Det forudsættes endvidere i det pågældende
lovforslag, at PET i sådanne tilfælde inden for en rimelig tid træffer afgø-
3
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om der ikke findes andre typer af oplysninger, der indsamles af PET, som potentielt omhandler alle borgere, til justitsministeren
relse om, hvorvidt de personer, som tjenesten har indhentet oplysninger
om, har relevans for tjenesten. Hvis det viser sig ikke at være tilfældet,
skal oplysningerne vedrørende de pågældende slettes.
3.
Som det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 1, (forslag til § 4, stk. 2, i lov
om Politiets Efterretningstjeneste (PET-loven)) og bemærkningerne hertil,
vil PET i medfør af den foreslåede bestemmelse kun kunne få oplysninger,
som kan have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende
forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12
og 13.
Med PETs opgaver vedrørende straffelovens kapitel 12 og 13 sigtes til
PET-lovens § 1, stk. 1, nr. 1 (som ikke foreslås ændret), hvorefter PET har
til opgave at forebygge, efterforske og modvirke forbrydelser mod statens
selvstændighed og sikkerhed og forbrydelser mod statsforfatningen og de
øverste statsmyndigheder mv., jf. straffelovens kapitel 12 og 13, herunder
terrorisme, ekstremisme, spionage, ikke-spredning af masseødelæggelses-
våben mv. PET kan således anvende den foreslåede adgang til at indhente
oplysninger til brug for tjenestens opgaver med at forebygge, efterforske
og modvirke handlinger og foretagender, der udgør eller vil kunne udgøre
en fare for bevarelsen af Danmark som et frit, demokratisk og sikkert sam-
fund, for rigets selvstændighed og sikkerhed samt for den lovlige sam-
fundsorden.
Det vil alene være i forhold til PETs opgaver på dette område, at den fore-
slåede bestemmelse i PET-lovens § 4, stk. 2, vil kunne anvendes. Udveks-
ling af oplysninger i andre sammenhænge vil derimod fortsat skulle ske i
overensstemmelse med de almindelige regler i persondataloven, forvalt-
ningsloven, PET-loven og retsplejeloven, jf. nærmere herom pkt. 3.1-3.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil kunne efterprøve PETs vurdering
af, om oplysningerne kan have betydning for tjenestens opgaver vedrøren-
de forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel
12 og 13, jf. PET-lovens § 18 (som ikke foreslås ændret). Det forudsættes i
den forbindelse, at PET med passende mellemrum orienterer Tilsynet med
Efterretningstjenesterne om anvendelsen af bestemmelsen. Der henvises i
øvrigt til pkt. 4.4.6 og 4.4.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
4