Retsudvalget 2015-16
L 23
Offentligt
1568765_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
16. november 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0037-0130
Dok.:
1767067
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven (Poli-
tiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i ter-
rorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i for-
bindelse med toldkontrol m.v.), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvilke regler der vil være for videregivelse af indhentede data til andre myndigheder og andre lande, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldlo-
ven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypas-
sagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om
flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.):
”Vil ministeren redegøre for, om bemærkningernes afsnit 4.1,
hvoraf det fremgår, at PET har behov for adgang til passager-
oplysninger om særlige destinationer og rejsemønstre, skal for-
stås således, at PET eksempelvis gennemgår alle danske borge-
res rejser til Tyrkiet, eftersom Tyrkiet er kendt rejserute for så-
kaldte syrienskrigere?”
Svar:
1.
Som det fremgår af pkt. 4.4.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
indebærer den foreslåede ændring af PET-loven, at SKAT videregiver op-
lysninger om passagerer og besætning på luftfartøjer til PET, hvis tjene-
sten vurderer, at oplysningerne
kan have betydning
for varetagelse af tje-
nestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtrædel-
ser af straffelovens kapitel 12 og 13.
Den foreslåede ordning vil indebære, at PET via SKAT kan indhente op-
lysninger efter et generelt relevanskriterium (”kan have betydning”) sva-
rende til PET-lovens § 3, dvs. at det ikke på forhånd kan udelukkes, at op-
lysningen har relevans for tjenestens varetagelse af de pågældende opga-
ver.
PET kan anvende adgangen til PNR-oplysninger, når der i en konkret situ-
ation er behov for at indhente sådanne oplysninger, men ordningen giver
også PET mulighed for løbende via SKAT at følge PNR-oplysninger mv.
vedrørende særlige destinationer og rejsemønstre, som vurderes at være re-
levante bl.a. i en terrormæssig sammenhæng. Dette vil bl.a. styrke PETs
muligheder for at identificere danskere og herboende udlændinge, som rej-
ser til konfliktzoner for at kæmpe med terrororganisationer (foreign figh-
ters).
PET kan derimod ikke anvende den foreslåede adgang til PNR-
oplysninger i andre sammenhænge eller i øvrigt til at indhente oplysninger,
som ikke kan have betydning for varetagelse af tjenestens opgaver vedrø-
2
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvilke regler der vil være for videregivelse af indhentede data til andre myndigheder og andre lande, til justitsministeren
rende forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens ka-
pitel 12 og 13.
Der kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse gives nærmere
oplysninger om, hvilke specifikke destinationer og rejsemønstre PET lø-
bende vil følge, hvis lovforslaget vedtages, da dette indebærer risiko for, at
PETs arbejdsmetoder kompromitteres.
2.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil kunne efterprøve PETs vurde-
ring af, om PNR-oplysningerne, herunder i forhold til særlige destinationer
og rejsemønstre, kan have betydning for tjenestens opgaver vedrørende fo-
rebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12
og 13, jf. PET-lovens § 18.
For at sikre Tilsynet med Efterretningstjenesterne de bedste muligheder for
at tilrettelægge sin kontrol med PETs anvendelse af den foreslåede lov-
hjemmel forudsættes det, at PET med passende mellemrum orienterer til-
synet om anvendelsen af den foreslåede bestemmelse om adgang til PNR-
oplysninger.
I øvrigt gælder PET-lovens regler for behandling af oplysninger og de al-
mindelige forvaltningsretlige principper om saglig forvaltning og proporti-
onalitet. PETs behandling af PNR-oplysninger indhentet efter lovforslaget
vil være omfattet af de grundlæggende databeskyttelsesprincipper i per-
sondatalovens § 5, jf. PET-lovens § 7, stk. 1 (der ikke foreslås ændret).
PET vil således i forbindelse med behandling af PNR-oplysninger være
underlagt krav om saglighed og proportionalitet. PET vil også være omfat-
tet af det såkaldte finalité-princip i persondatalovens § 5, stk. 2, hvorefter
en behandling ikke må være uforenelig med de formål, der har begrundet
indsamlingen af de pågældende oplysninger. Persondatalovens § 5 indebæ-
rer endvidere, at indhentede PNR-oplysninger ikke må opbevares på en
måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere
tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplys-
ningerne behandles, jf. persondatalovens § 5, stk. 5.
Personoplysninger modtaget efter den foreslåede ordning kan kun videre-
behandles af PET, hvis der foreligger et samtykke, oplysningerne må anta-
ges at have betydning for tjenestens opgaver vedrørende straffelovens ka-
pitel 12 og 13 eller er nødvendige for tjenestens øvrige arbejdsopgaver, jf.
PET-lovens § 7, stk. 2, nr. 1-3.
3
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvilke regler der vil være for videregivelse af indhentede data til andre myndigheder og andre lande, til justitsministeren
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil også kunne prøve PETs efterføl-
gende interne behandling af de indhentede oplysninger.
Oplysninger modtaget i medfør af den foreslåede bestemmelse vil endvi-
dere være omfattet af den indirekte indsigtsordning, der er etableret med
PET-lovens § 13 (som ikke foreslås ændret). Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne skal således efter anmodning fra en borger undersøge, om PET
behandler oplysninger om den pågældende, herunder om PET uberettiget
har indhentet og efterfølgende behandlet oplysninger indhentet i medfør af
den foreslåede bestemmelse. Tilsynet vil således være borgerens garant
for, at PET ikke uberettiget behandler oplysninger om borgeren. Som led i
denne indsigtsordning kan tilsynet bl.a. pålægge PET at slette oplysninger,
som PET efter tilsynsmyndighedens opfattelse behandler med urette.
4