Retsudvalget 2015-16
L 23
Offentligt
1568732_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
16. november 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0037-0130
Dok.:
1786139
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven
(Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i
terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i
forbindelse med toldkontrol m.v.), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvilke regler der vil være for videregivelse af indhentede data til andre myndigheder og andre lande, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 26 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
toldloven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om
flypassagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger
om flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.):
”Vil ministeren redegøre for, hvilke regler der vil være for vi-
deregivelse af indhentede data til andre myndigheder og andre
lande, samt om den såkaldte Safe Habour-dom af EU-
domstolen har betydning for overvejelser om videregivelse af
indhentede data?”
Svar:
1.
Det lægges ved besvarelsen til grund, at der sigtes til SKATs og PETs
mulighed for at videregive PNR-oplysninger, der er indhentet i medfør af
den foreslåede ordning i lovforslaget, til andre myndigheder, herunder
myndigheder i andre lande.
Som det fremgår af pkt. 4.4.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
indebærer den foreslåede ændring af PET-loven, at SKAT videregiver op-
lysninger om passagerer og besætning på luftfartøjer til PET, hvis tjene-
sten vurderer, at oplysningerne kan have betydning for varetagelse af tje-
nestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtrædel-
ser af straffelovens kapitel 12 og 13.
Den foreslåede ordning vil indebære, at PET via SKAT kan indhente op-
lysninger efter et generelt relevanskriterium (”kan have betydning”) sva-
rende til PET-lovens § 3, dvs. at det ikke på forhånd kan udelukkes, at op-
lysningen har relevans for tjenestens varetagelse af de pågældende opga-
ver.
Det vil endvidere være PET – og ikke SKAT – der skal vurdere, om vide-
regivelsesbetingelserne er opfyldt.
PET kan anvende adgangen til passageroplysninger mv., når der i en kon-
kret situation er behov for at indhente sådanne oplysninger.
Den foreslåede ordning vil imidlertid ikke være begrænset til sådanne til-
fælde, idet inden- og udenlandske erfaringer viser, at der i forbindelse med
rekruttering og radikalisering af potentielle terrorister ofte indgår rejser til
visse lande og områder – herunder til egentlige ”træningslejre”.
2
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvilke regler der vil være for videregivelse af indhentede data til andre myndigheder og andre lande, til justitsministeren
Ordningen giver således også PET mulighed for løbende via SKAT at føl-
ge passageroplysninger mv. vedrørende særlige destinationer og rejsemøn-
stre, som vurderes at være relevante bl.a. i en terrormæssig sammenhæng.
Dette vil bl.a. styrke PETs muligheder for at identificere danskere og her-
boende udlændinge, som rejser til konfliktzoner for at kæmpe med terror-
organisationer (”foreign fighters”).
2.
Offentlige myndigheders, herunder SKATs, behandling af personoplys-
ninger er omfattet af persondataloven, jf. dog pkt. 3 nedenfor om PET.
Dette indebærer, at bl.a. persondatalovens § 5, der indeholder en række
grundlæggende principper for behandling af personoplysninger, og per-
sondatalovens §§ 6-8, der indeholder betingelser for adgangen til at be-
handle, herunder videregive, personoplysninger, finder anvendelse.
Videregivelse af personoplysninger kan således bl.a. ske, hvis videregivel-
sen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave, der henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som forvaltningsmyndigheden eller den
modtagende myndighed har fået pålagt, jf. persondatalovens § 6, stk. 1, nr.
6. Videregivelse af følsomme personoplysninger kan dog alene ske, hvis
betingelserne herfor i persondatalovens §§ 7 og 8 er opfyldt.
Oplysningerne kan som udgangspunkt alene videregives til en myndighed
i et tredjeland (dvs. et land uden for EU og EØS), hvis dette land sikrer et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, jf. persondatalovens § 27.
Persondatalovens §§ 5-8 regulerer alene, hvornår en anden forvaltnings-
myndighed er
berettiget
til at videregive personoplysninger til en anden
forvaltningsmyndighed. Det følger imidlertid af forvaltningslovens § 31,
stk. 1, at i det omfang en forvaltningsmyndighed er berettiget til at videre-
give en oplysning,
skal
myndigheden på begæring af en anden (dansk) for-
valtningsmyndighed videregive oplysningen, hvis den er af betydning for
myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal
træffe. Dette gælder dog ikke, hvis videregivelsen påfører forvaltnings-
myndigheden et merarbejde, der væsentligt overstiger den interesse, den
anden myndighed har i at få oplysningen, jf. § 31, stk. 2.
Det er den forvaltningsmyndighed, der modtager anmodningen om udleve-
ring af oplysninger efter forvaltningslovens § 31, som skal vurdere, om be-
tingelserne for videregivelsen er opfyldt. En sådan vurdering kan efter om-
stændighederne nødvendiggøre, at den anmodende myndighed over for
3
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvilke regler der vil være for videregivelse af indhentede data til andre myndigheder og andre lande, til justitsministeren
den myndighed, der er i besiddelse af oplysningerne, redegør nærmere for
behovet for at få oplysningerne udleveret.
For så vidt angår SKATs videregivelse af oplysninger til andre lande hen-
vises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 22 vedrørende lov-
forslaget.
3.
PETs behandling af personoplysninger er ikke omfattet af persondatalo-
ven, jf. herved lovens § 2, stk. 11. PETs videregivelse af oplysninger er i
stedet reguleret i PET-lovens § 10. Det følger heraf, at Politiets Efterret-
ningstjeneste kan videregive oplysninger til Forsvarets Efterretningstjene-
ste, hvis videregivelsen kan have betydning for varetagelsen af tjenesternes
opgaver.
For videregivelse af personoplysninger til andre danske forvaltningsmyn-
digheder, private, udenlandske myndigheder og internationale organisatio-
ner finder PET-lovens § 7 anvendelse, jf. § 10, stk. 2. Dette betyder bl.a.
personoplysningerne kun kan viderebehandles af PET, hvis der foreligger
et samtykke, oplysningerne må antages at have betydning for tjenestens
opgaver vedrørende straffelovens kapitel 12 og 13 eller er nødvendige for
tjenestens øvrige arbejdsopgaver, jf. PET-lovens § 7, stk. 2, nr. 1-3. For
følsomme personoplysninger gælder skærpede betingelser. Der henvises i
den forbindelse til pkt. 4.4.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger herudover af PET-lovens § 10, stk. 4, at videregivelse af per-
sonoplysninger til andre danske forvaltningsmyndigheder, private, uden-
landske myndigheder og internationale organisationer kun kan ske, hvis
videregivelsen efter en konkret vurdering må anses for forsvarlig.
4.
PETs behandling af personoplysninger, herunder videregivelse af så-
danne oplysninger, er underlagt tilsyn fra Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne. Der henvises i den forbindelse til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 6 vedrørende lovforslaget.
5.
For så vidt angår betydningen for lovforslaget af den såkaldte Safe Har-
bor-dom, henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 24 vedrø-
rende lovforslaget og til Justitsministeriets besvarelse af 4. november 2015
af spørgsmål nr. 13 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
4