Retsudvalget 2015-16
L 23
Offentligt
1568789_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
16. november 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0037-0130
Dok.:
1783680
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 24 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven
(Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i
terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i
forbindelse med toldkontrol m.v.), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 4. november 2015.
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/11-15 fra IT-Politisk Forening, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 24 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
toldloven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om
flypassagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger
om flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. november
2015 fra IT-Politisk Forening, jf. L 23 - bilag 4.”
Svar:
1.
I brevet fra IT-Politisk Forening anføres det, at EU-Domstolen inden
længe vil komme med sin udtalelse i sag 1/15, som kan have relevans for
lovforslaget.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at udtalelsessagen 1/15 ved-
rører en anmodning fremsat i januar 2015 i henhold til artikel 218, stk. 11,
i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde af Europa-
Parlamentet til EU-Domstolen om at afgive en udtalelse om forenelighe-
den med traktaterne af den påtænkte aftale mellem Den Europæiske Union
og Canada om overførsel og behandling af passagerlisteoplysninger.
Justitsministeriet kan oplyse, at Domstolen i august 2015 har fremsendt en
kopi af indlæggene i sagen og meddelt, at Domstolen snarest muligt vil
underrette om, hvordan retsforhandlingerne vil forløbe. Tidspunktet for,
hvornår Domstolen afgiver sin udtalelse, afhænger bl.a. af, om Domstolen
måtte beslutte, at sagen – ud over at blive behandlet skriftligt – skal be-
handles mundtligt.
Som det fremgår af pkt. 4.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er
det af afgørende betydning for PETs forebyggende og efterforskningsmæs-
sige indsats mod terrorisme, at tjenesten har hurtig og effektiv adgang til
oplysninger om, at personer med mulig tilknytning til terrorvirksomhed er
på vej til og fra Danmark. Hvis PET modtager efterretninger af denne ka-
rakter – f.eks. fra en udenlandsk samarbejdspartner eller i forbindelse med
overvågning af mistænkte personer her i landet – vil det typisk være helt
centralt, at tjenesten kan følge op på sådanne oplysninger straks. Det er
derfor vigtigt, at PET hurtigst muligt kan få udleveret de oplysninger fra
luftfartsselskaberne, som er nødvendige for at identificere flypassagerer,
der kan være relevante i terrormæssig sammenhæng.
2
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/11-15 fra IT-Politisk Forening, til justitsministeren
2.
IT-Politisk Forening har herudover anført,
at
lovforslaget giver mulig-
hed for, at Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) kan få generel adgang til
de PNR-oplysninger, som PET indhenter i medfør at den foreslåede ord-
ning,
at
der er forskellige rettigheder for henholdsvis danske borgere og
personer, der ikke i lov om Forsvarets Efterretningstjenestes forstand er ”i
Danmark hjemmehørende personer”, og
at
FE har meget få begrænsninger
på videregivelse af oplysninger til udenlandske myndigheder, herunder
National Security Agency (NSA) i USA. Efter en citering af præmis 95 i
EU-Domstolens dom i sag C-362/14 (Safe Harbor-dommen) konkluderer
IT-Politisk Forening bl.a., at det væsentligste indhold af den grundlæggen-
de ret til effektiv databeskyttelse, jf. artikel 47 i Charteret om grundlæg-
gende rettigheder, ikke er til stede for personer, der ikke er ”i Danmark
hjemmehørende”, hvis PNR-oplysninger overføres til FE.
Justitsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at lovforslaget alene re-
gulerer luftfartsselskabernes videregivelse af PNR-oplysninger til SKAT
og SKATs videregivelse af PNR-oplysninger til PET. Lovforslaget regule-
rer således ikke videregivelse af oplysninger til Forsvarets Efterretnings-
tjeneste.
Justitsministeriet skal i øvrigt bemærke, at hverken PET’s eller FE’s be-
handling af personoplysninger er omfattet af databeskyttelsesdirektivet (di-
rektiv 95/46/EF), jf. herved direktivets artikel 3, stk. 2, 1. pind, hvoraf det
bl.a. følger, at direktivet under ingen omstændigheder gælder for behand-
ling af personoplysninger, der vedrører den offentlige sikkerhed, forsvar,
statens sikkerhed (herunder statens økonomiske interesser, når behandlin-
gen er forbundet med spørgsmål om statens sikkerhed) og statens aktivite-
ter på det strafferetlige område.
For så vidt angår EU-Domstolens af dom af 6. oktober 2015 i sagen C-
362/14, kan der i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af 4. no-
vember 2015 af spørgsmål nr. 13 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3.
IT-Politisk Forening har endvidere henvist til de igangværende forhand-
linger om et europæisk PNR-direktiv og anført,
at
Europa-Parlamentets
LIBE-udvalg den 15. juli har vedtaget en rapport om PNR-direktivet
(Kirkhope rapporten), som ikke afviger fundamentalt fra Kommissionens
forslag,
at
LIBE-udvalget ligeledes har vedtaget et mandat til at indgå i tri-
logforhandlinger med Rådet med henblik på at indgå en endelig aftale om
et PNR-direktiv. Det må således ifølge foreningen forventes, at der kom-
mer et resultat af disse forhandlinger inden for de kommende måneder,
3
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/11-15 fra IT-Politisk Forening, til justitsministeren
hvorfor det undrer foreningen, at lovforslaget blev genfremsat umiddelbart
efter Folketingets åbning.
IT-Politisk Forening har herudover anført, at det fremsatte lovforslag på
flere afgørende punkter formentlig vil være i strid med det kommende
PNR-direktiv. Det gælder for eksempel muligheden for videregivelse af
PNR-oplysningerne til PET fra det nationale PNR-kontor, opbevaringspe-
rioderne hos Skat (2 år) og PET (op til 15 år), problemstillingen omkring
videregivelse af PNR-oplysninger til FE, om PNR-direktivet vil omfatte
flyvninger inden for EU og medlemsstaternes muligheder for at behandle
PNR-oplysninger i videre omfang, end hvad direktivet kræver.
Som det fremgår af pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger
har arbejdet med at udvikle et europæisk PNR-system stået på siden 2007,
hvor EU-Kommissionen fremsatte et forslag til rammeafgørelse om an-
vendelse af passagerlister (PNR-oplysninger) med henblik på retshåndhæ-
velse. Forslaget blev efterfølgende forhandlet i Ministerrådet, men bort-
faldt med Lissabon-Traktatens ikrafttræden den 1. december 2009.
Til erstatning for det bortfaldne forslag fremsatte Kommissionen den 2.
februar 2011 et direktivforslag om anvendelse af PNR-oplysninger til at
forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov
kriminalitet.
Rådet for Den Europæiske Union vedtog den 26. april 2012 en generel
indstilling til direktivforslaget.
På et møde i Europa-Parlamentets LIBE-udvalg den 24. april 2013 blev
forslaget afvist, hvilket betød, at trilogforhandlingerne om forslaget i en
længere periode har været blokeret. Den 15. juli 2015 blev sagen på ny sat
til afstemning i LIBE-udvalget og Europa-Parlamentets ændringsforslag til
direktivet blev vedtaget. Det bemærkes i den forbindelse, at Europa-
Parlamentet har stillet mange (omkring 200) ændringsforslag til direktiv-
forslaget.
Som anført ovenfor er det af afgørende betydning for PETs forebyggende
og efterforskningsmæssige indsats mod terrorisme, at tjenesten har hurtig
og effektiv adgang til oplysninger om, at personer med mulig tilknytning
til terrorvirksomhed er på vej til Danmark.
4
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/11-15 fra IT-Politisk Forening, til justitsministeren
Dette vil styrke PET’s mulighed for overvågning af, om personer med mu-
lig tilknytning til terrorvirksomhed er på vej til og fra Danmark, og PET’s
forebyggende og efterforskningsmæssige indsats mod terrorisme vil der-
med blive mere effektiv.
Uanset de seneste udmeldinger om, at man satser på at have et forslag til et
fælles europæisk PNR-system klar i år, og uanset at vi fra dansk side støt-
ter op om et sådant system, er det langt fra sikkert, at det går som forven-
tet.
Derudover vil et kommende direktiv også være omfattet af retsforbeholdet,
hvorfor det som udgangspunkt ikke vil være gældende for Danmark.
For så vidt angår bemærkningerne om, at lovforslaget på flere afgørende
punkter formentlig afviger fra direktivforslaget, skal Justitsministeriet
henvise til pkt. 4 i den kommenterede høringsoversigt til lovforslaget (L 23
bilag 1), hvoraf det fremgår at:
”Som det fremgår af 4.4.2 og 4.4.5 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, indebærer den foreslåede ordning, at flyvninger til og
fra Danmark er omfattet af ordningen – dvs. også interne EU-
flyvninger – og at der i bekendtgørelsesform bl.a. vil skulle fastsæt-
tes frister for, hvor længe oplysningerne vil kunne opbevares hos
SKAT i den elektroniske løsning (slette-frister). Slettefristerne vil
afhænge af, hvor længe det er nødvendig at opbevare oplysningerne
til brug for toldkontrol og forebyggelse og efterforskning af overtræ-
delser af straffelovens kapitel 12 og 13. Det forudsættes, at sådanne
slettefrister ikke vil overstige 2 år.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at spørgsmålet om PETs interne
behandling, herunder sletning, af oplysninger, som konkret er ind-
hentet fra den elektroniske løsning, ikke vil være reguleret af den
omtalte 2-årsfrist, men derimod af PET-loven, jf. nærmere herom
pkt. 4.4.7 i lovforslaget almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet er opmærksomt på, at lovforslaget i forhold til slet-
tefrister og passageroplysninger fra interne EU-flyvninger går videre
end kommissions oprindelige forslag til PNR-direktiv. Lovforslagets
anvendelse på interne EU-flyvninger går imidlertid ikke videre end
det foreliggende PNR-direktivforslag(, jf. Rådets generelle indstil-
ling herom, der blev vedtaget i april 2012). Den indledende periode,
hvor PNR-oplysninger kunne opbevares umaskeret, blev således i
den generelle indstilling forlænget fra 30 dage til 2 år, jf. nærmere
herom i pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Det blev
endvidere muligt for de enkelte medlemsstater at beslutte, at interne
EU-flyvninger skulle være omfattet af den regulering, som medlems-
staterne indfører.”
5
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/11-15 fra IT-Politisk Forening, til justitsministeren
Det bemærkes i tillæg til det anførte om slettefrister, at Europa-
Parlamentets ændringsforslag til direktivforslaget angiver, at oplysninger-
ne skal kunne opbevares umaskeret i 30 dage, hvorefter oplysninger skal
maskeres. Under særlige omstændigheder kan oplysningerne herefter af-
maskeres og tilgås i en periode på fire år eller fem år fra tidspunktet, hvor
oplysningerne blev maskeret, afhængig af, om der er tale om sager hen-
holdsvis vedrørende alvorlig transnational kriminalitet eller terrorisme.
6