Finansudvalget 2015-16
L 192
Offentligt
1689476_0001.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Finansudvalget har den 6. september 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 6 til L
192 efter ønske fra Martin Lidegaard (RV) til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6 til L 192:
Vil ministeren redegøre for, hvordan udviklingen i anvendelsen af DAC midler
til præasyludgifter har udviklet sig i 2016, herunder forklare den væsentlige
forskel på det relative skøn på forholdet mellem præasyludgifter i forhold til
integrationsudgifter, som man havde i april 2016 i forhold til nye væsentligt
højere skøn senere på året i et år, hvor antallet af asylansøgere er faldet markant
henover månederne?
Svar:
Det skal indledningsvis bemærkes, at i henhold til reglerne for rapportering af
officiel udviklingsbistand (Official Development Assistance – ODA), som OECD’s
udviklingskomité (Development Assistance Committee – DAC) fastlægger, kan
visse udgifter til flygtningemodtagelse i de første tolv måneder af opholdet i
Danmark medregnes i opgørelsen af udviklingsbistanden.
I nedenstående tabel 1 fremgår de samlede forventede offentlige udgifter på
præasylområdet samt de forventede DAC-rapporterbare udgifter i april og
oktober 2016.
18. november 2016
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 10539
126002
Tabel 1.
Udvikling i skønnet for de offentlige udgifter i 2016 på præasylområdet
(mia. kr., 2016-pl)
Præasyludgifter
- heraf DAC-rapporterbare udgifter
April 2016
4,8
3,8
Oktober 2016
3,9
2,9
Som det fremgår af tabellen, er de samlede forventede offentlige udgifter på
præasylområdet faldet fra 4,8 mia. kr. til 3,9 mia. kr. i perioden fra april til oktober
2016.
Side
1/2
L 192 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvordan udviklingen i anvendelsen af DAC-midler til præasyludgifter har udviklet sig i 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1689476_0002.png
Udviklingen fra april til oktober 2016 kan primært henføres til en nedjustering af
skønnet for antallet af asylansøgere i 2016 og de afledte konsekvenser for det
forventede indkvarteringsomfang i asylcentersystemet.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører den forventede relative
fordeling af udgifterne i 2016, er spørgsmålet forstået således, at der dels spørges
til udviklingen i, hvor stor en del hhv. præasylområdet og integrationsområdet
udgør af den samlede DAC-rapportering og dels spørges til sammenhængen
mellem antallet af asylansøgere og udgifterne under Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet.
I nedenstående tabel 2 fremgår den relative fordeling af de samlede DAC-
rapporterbare udgifter på de to udgiftsområder; præasyl og integration.
Tabel 2.
Fordeling af det relative skøn for DAC-rapporterbare udgifter i 2016
April 2016
Præasyl
Integration
92%
8%
Oktober 2016
89%
11%
Som det fremgår af tabel 2 vedrører langt hovedparten – ca. 90 pct. – af de DAC-
rapporterbare udgifter på Udlændinge- Integrations- og Boligministeriets område
præasylområdet.
Udgifterne på præasylområdet under Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet afhænger i høj grad af antallet af indkvarterede personer i
asylindkvarteringssystemet og ikke kun antallet af asylansøgere i det enkelte år.
Til illustration heraf kan det oplyses, at ca. 21.000 personer søgte asyl i Danmark i
2015 og ca. 55 pct. ankom i løbet af 4. kvartal 2015. På grund af den kraftige
stigning i antallet af personer, der søgte asyl og det sene ankomsttidspunkt, vil en
stor del af de asylansøgere, der ankom i 2015 fortsat være i
asylindkvarteringssystemet i 2016. De asylansøgere, der ankom i 2015 vil derfor
også påvirke udgiftsniveauet på præasylområdet i 2016.
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
2/2