Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16, Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16, Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 191 , L 191 A , L 191 B
Offentligt
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 31. maj 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 til L 191 efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og
Josephine Fock (ALT) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren kommentere på EU-Domstolens præmis 66 og generaladvokatens
bemærkninger, om at »De danske myndigheders vurdering i forbindelse med
beslutningen om at meddele opholdstilladelse på grundlag af udlændingelovens §
9, stk. 13, foretages ganske vist i henhold til en lang række kriterier. Disse er
imidlertid både for talrige og for utilstrækkeligt præcise til at være forudsigelige
og forebygge en administrativ praksis med systematiske afslag. Jeg gentager, at
jeg f.eks. finder det meget problematisk, at de danske værdier og normer ikke er
uddybet. De nævnte kriterier, som vil udgøre grundlaget for de danske
myndigheders vurdering, er opregnet i de forklarende bemærkninger, men for
størstedelen af disse er det anført, at de isoleret set ikke er afgørende, hvorfor
man kan spørge sig selv, om de ikke er kumulative, og i givet fald vil kravniveauet
være meget højt. Desuden, og således som jeg har anført, er håndteringen af
disse kriterier ikke nødvendigvis fuldstændigt sammenhængende med det
forfulgte formål, eftersom det ikke rigtigt er blevet godtgjort, hvorledes den
manglende opfyldelse af disse kriterier udgør en alvorlig og uoverstigelig hindring
for det mindreårige barns vellykkede integration.«?
Svar:
EU-Domstolen konkluderer i sagen C-561/14, Genc, at 2-årsfristen i
udlændingelovens § 9, stk. 16, ikke opfylder proportionalitetskravet, jf. præmis
57-65, og fastslår på den baggrund, at bestemmelsen i udlændingelovens § 9, stk.
16, udgør en ny begrænsning som omhandlet i artikel 13 i Associeringsrådets
afgørelse nr. 1/80, som ikke er begrundet, jf. præmis 67.
EU-Domstolen bemærker i dommens præmis 66, ”at hvad bl.a. angår vurderingen
af det pågældende barns personlige situation skal de nationale myndigheder,
således som generaladvokaten har anført i punkt 54 i forslaget til afgørelse,
foretage denne vurdering på grundlag af tilstrækkeligt præcise, objektive og ikke-
1. juni 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uibm.dk
36977191
2016 - 5066
83732
Side
1/3