Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 185
Offentligt
1628714_0001.png
BILAG: Teknisk bistand til svar på spørgsmål 14 til L 185
/
Ændringsforslag til
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi.
(Ophævelse af 60/40-støtteordningen for solcelleanlæg).
Til § 1
1)
§ 1, nr. 1, udgår.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 2]
2)
§ 1, nr. 2, affattes således:
»2.
§ 47, stk. 7,
affattes således:
»Stk. 7.
Energinet.dk kan forud for et projekts påbegyndelse give tilsagn om
pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en installeret
effekt under 500 kW inden for en pulje på 60 MW. Solcelleanlæg, som er
placeret i umiddelbar geografisk nærhed og tidsmæssigt i forlængelse af
hinanden betragtes som ét anlæg, ved afgivelse af tilsagn inden for puljen.
Pristillægget fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1,
fastsatte markedspris tilsammen udgør 60 øre pr. kWh i 10 år efter
nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de følgende 10 år. Det er en betingelse
for pristillæg efter 1.-3. pkt., at anlægget nettilsluttes inden 2 år efter
afgivelse af tilsagn om pristillæg. Energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter regler om ansøgningsproceduren, principperne for fordelingen af
puljen, herunder eventuel lodtrækning, hvis antallet af ansøgninger
overstiger mængden af megawatt i puljen og forståelsen af kravene om
umiddelbar geografisk nærhed og tidsmæssigt i forlængelse af hinanden.««
[Indførelse af pulje for solcelleanlæg]
nr. 3-10, udgår.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
»4)
Paragraffen affattes således:
»Stk. 1.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
3)
§
1,
Side 1/3
www.efkm.dk
L 185 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om et ændringsforslag, der viderefører ordningen - dog med en begrænsning på den effekt, der samlet kan gives støtte til svarende til det aftalte, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1628714_0002.png
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på tilsagn efter § 47, stk. 7, i lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar
2015 med senere ændringer, der er ydet før lovens ikrafttræden. For sådanne
tilsagn finder de hidtil gældende regler anvendelse.««
[Ændret ikrafttræden og overgangsregel]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen er en konsekvens af, at § 47, stk. 7, foreslås nyaffattet, jf.
ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Med forslaget foreslås indført en puljeordning for støtte til solcelleanlæg
efter 60/40-støtteordningen. Det foreslås, at Energinet.dk forud for et
projekts påbegyndelse kan give tilsagn om pristillæg for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg med en installeret effekt på under 500 kW inden
for en pulje på 60 MW.
For at sikre mod at en række individuelle solcelleanlæg placeres inden for et
givent areal i forlængelse af hinanden, foreslås, at solcelleanlæg, som er
placeret i umiddelbar geografik nærhed og tidsmæssigt i forlængelse af
hinanden, betragtes som ét anlæg ved afgivelse af tilsagn inden for puljen.
Herved kan flere individuelle solcelleanlæg tælle med ved beregningen af
anlæggets installerede effekt, og dermed sikres, at der kun kan ydes støtte til
enkeltstående anlæg på under 500 kW.
Pristillæggets størrelse svarer til det, som fremgår af det gældende § 47, stk.
7, i VE-loven. For at sikre mod reservation af tilsagn foreslås endvidere, at
anlæggene skal være nettilsluttet inden 2 år efter afgivelsen af tilsagnet. Det
svarer til den gældende frist, som er fastsat ved bekendtgørelse, dog er der
ikke i loven fastsat en dispensationsmulighed, fordi der er tale om en pulje,
og det ikke skal være muligt at reservere tilsagn. Der kan være praktiske
udfordringer med en kortere frist end de to år, også når der er tale om
enkeltstående anlæg på under 500 kW.
Det foreslås endvidere, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan
fastsætte regler om ansøgningsproceduren og principperne for fordeling.
Som udgangspunkt vil puljen blive fordelt efter et først-til-mølle-princip,
men det kan ikke udelukkes, at ansøgningerne kommer til at overstige puljen
selv ved brug af dette princip, hvorfor det også fremgår, at der kan fastsættes
regler om lodtrækning.
Side 2/3
L 185 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om et ændringsforslag, der viderefører ordningen - dog med en begrænsning på den effekt, der samlet kan gives støtte til svarende til det aftalte, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1628714_0003.png
Det foreslås endvidere, at ministeren fastsætter regler om forståelsen af
kravene om umiddelbar geografisk nærhed og tidsmæssigt i forlængelse af
hinanden. Dette skyldes, at det er vanskeligt at udforme sådanne regler, og at
det kan gøres på flere forskellige måder, f.eks. ved kilometer- og
kommunegrænser samt evt. begrænsning af indgivelse af ansøgninger fra
samme ansøger eller fysiske eller juridiske personer, som er nært forbundet
med denne.
Til nr. 3
Ændringen er en konsekvens af, at § 47, stk. 7, foreslås nyaffattet, jf.
ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 4
Det foreslås i
stk. 1,
at energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden. Dette skyldes, at det ikke vurderes muligt at
sætte en lov med ovenstående indhold i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
En ændring af kriterierne for anvendelse af en godkendt støtteordning vil
skulle anmeldes til Europa-Kommissionen, og ændringen vil derfor først
kunne sættes i kraft i det omfang og fra det tidspunkt, som Europa-
Kommissionen måtte godkende ændringen. Der er herefter ikke mulighed
for, at lovforslaget allerede kan træde i kraft ved bekendtgørelse i
Lovtidende.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ikke får anvendelse på tilsagn efter § 47, stk. 7,
i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 6.
februar 2015 med senere ændringer, der er ydet før lovens ikrafttræden. For
sådanne tilsagn finder de hidtil gældende regler anvendelse. Det betyder, at
ansøgninger, som Energinet.dk modtager inden lovens ikrafttræden,
behandles efter de gældende regler, hvor der ikke er begrænsninger for
udbygningen.
Side 3/3