Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. maj 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 16
(L 181), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen.
Spørgsmål nr. 16:
J.nr. 2016-1635
Ministeren bedes redegøre for, hvorledes det skal dokumenteres, at medlemmer,
der har modtaget tabt arbejdsfortjeneste i en årrække efter servicelovens § 42, har
optjent dagpengeret, og kan optjeningen af dagpengeret for disse medlemmer være
timebaseret eller skal den være indkomstbaseret?
Svar:
Ligesom i dag vil den 3-årige optjeningsperiode fremover kunne forlænges med
perioder, hvor et medlem har modtaget støtte til pasning af handicappet eller alvor-
ligt sygt barn.
Forlængelsen vil ske på baggrund af
hele
den faktiske periode, hvori et medlem har
modtaget støtte, og perioden rundes op til nærmeste antal hele måneder.
Forlængelsen af optjeningsperioden betyder, at medlemmet både kan bruge det ar-
bejde, der ligger forud for perioden med støtte efter serviceloven, og evt. sidelø-
bende deltidsarbejde til at optjene ret til dagpenge.
Fremover vil optjeningen af retten til dagpenge være indkomstbaseret, mens gen-
optjeningen af retten til dagpenge vil være timebaseret. Det gælder for alle med-
lemmer af en a-kasse, også de medlemmer, der har modtaget støtte efter servicelo-
ven.
Arbejdet dokumenteres – ligesom i dag – som udgangspunkt på baggrund af indbe-
rettede løntimer i indkomstregisteret. I øvrige tilfælde kan lønsedler bruges som
dokumentation.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen