Skatteudvalget 2015-16
L 18
Offentligt
1565545_0001.png
9. november 2015
J.nr. 15-1455984
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 18 - Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 5. november 2015.
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 18 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/11-15 fra Carsten Berger, til skatteministeren
1565545_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. november 2015 fra Carsten Berger, jf.
L 18 - bilag 11.
Svar
Borgeren fremfører i sin fornyede henvendelse en række yderligere betragtninger og ek-
sempler til belysning af de synspunkter, som borgeren fremførte i sin første henvendelse
(L 18 - bilag 9), som jeg kommenterede ved min besvarelse af spørgsmål 7. Borgeren
nævner bl.a. et eksempel, hvor to borgere bliver afkrævet samme fordring.
Hertil bemærkes, at det er en forudsætning for inddrivelse, at kravet er opkrævet af for-
dringshaveren. Det kan være SKAT eller andre offentlige myndigheder. Fordringer kan
således overdrages til SKAT, når betalingsfristen er overskredet og sædvanlig rykkerpro-
cedure forgæves er gennemført, dog i helt særlige tilfælde på et tidligere tidspunkt. Skyld-
ner skal skriftligt underrettes om overdragelsen, medmindre underretning væsentligt vil
forringe muligheden for at opnå dækning.
Hvis borgeren har indsigelser over for kravets eksistens eller størrelse, skal de rettes til
fordringshaveren. Eventuelle inddrivelsesskridt, herunder modregning, vil endvidere kun-
ne påklages, og en ”protest” fra borgeren vil således – modsat det i eksemplet forudsatte
– blive inddraget under klagen.
Viser det sig, at kravet skulle være rettet mod en anden, vil det bero på de almindelige
ansættelses- og forældelsesfrister, f.eks. i skatteforvaltningsloven, om kravet kan rettes
mod den anden borger m.v. Morarenten, der skal kompensere fordringshaver for ikke
rettidigt at have modtaget betaling og tilskynde skyldneren til at betale, vil påløbe, når
betalingsfristen efter den nye opkrævning er overskredet, uden at betaling er sket. Renten
for krav under inddrivelse svarer til renten efter renteloven, der også gælder mellem priva-
te, medmindre andet er bestemt ved lov eller aftalt.
Jeg har i øvrigt i min besvarelse af spørgsmål 7 redegjort for baggrunden for lovforslaget,
herunder at lovforslaget skal sikre, at der ikke sker yderligere utilsigtet forældelse af krav
under inddrivelse pga. den manglende it-understøttelse. Baggrunden er, at SKAT pga.
nedlukningen af EFI ikke på sædvanlig vis har mulighed for at afbryde forældelsen.
SKAT stilles med lovforslaget omtrent, som om forældelsen af fordringer, der er under
inddrivelse den 19. november 2015 eller senere, afbrydes den 20. november 2018.
De hensyn kan man efter min opfattelse ikke fuldt ud overføre til private fordringshavere.
Jeg mener derfor ikke, at forældelsen skal udskydes tilsvarende for borgere og virksom-
heders krav mod det offentlige. Samtidig finder jeg, at det ville være helt urimeligt, hvis de
borgere, der betaler deres gæld til det offentlige, i denne helt ekstraordinære situation
skulle betale regningen for dem, der ville slippe for at betale, fordi gælden utilsigtet foræl-
des.
Side 2 af 3
L 18 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/11-15 fra Carsten Berger, til skatteministeren
1565545_0003.png
Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 7, herunder at der er igangsat en analyse
af spørgsmål i relation til genoptagelse, tilbagebetaling og modregning.
Side 3 af 3