Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Udvalget
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. maj 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 30
(L 178 – bilag 6), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ud-
valget.
Spørgsmål nr. 30:
26. maj 2016
J.nr. 2016 - 621
”Ministeren bedes kommentere supplerende henvendelse fra af 24. maj 2016 fra
Foreningen af Rejsearbejdere.dk om L 178, jf. L 178 – bilag.”
Svar:
Jeg vil generelt bemærke, at enkelte af de temaer, Rejsearbejdere.dk nævner, ikke
relaterer sig til det fremsatte lovforslag.
Der spørges med den første del af henvendelsen til en situation, hvor der anvendes
en såkaldt ”personale-karussel”, hvor der oprettes en filial i Danmark af et firma,
der er etableret i et andet EU-land. I det beskrevne eksempel er der i den danske fi-
lial ansat udenlandsk arbejdskraft i 180 dage.
I det omfang de pågældende ansatte er ansat af den danske filial, vil disse ansatte
være at betragte som vandrende arbejdstagere og ikke udstationerede lønmodtagere
i henhold til udstationeringsloven. Der er ikke herved taget stilling til disse løn-
modtageres skattemæssige forhold.
Er de pågældende ansatte derimod ansatte i det udenlandsk etablerede firma vil de
være at betragte som (virksomhedsinternt) udstationerede til Danmark og vil i den-
ne situation skulle anmeldes til RUT, uanset at den danske filial måtte have et
CVR-nummer.
Der peges endvidere i henvendelsen på, at det bør være muligt for en faglig organi-
sation at anmode Arbejdstilsynet om at ”undersøge det udenlandske firma og fir-
maets danske filial”, uanset om der er indgået en kollektiv overenskomst.
Jeg skal hertil bemærke, at afgrænsningen af i hvilke situationer, der skal være ad-
gang for en faglig organisation til at anmode Arbejdstilsynet om at undersøge den
udenlandske virksomhed og dennes aktiviteter i etableringslandet, er baseret på den
partsenighed, der blev opnået i Beskæftigelsesministeriets Implementeringsudvalg
om implementeringen af håndhævelsesdirektivet, og som er udtryk for en afbalan-
ceret tilgang mellem henholdsvis lønmodtagerorganisationernes og arbejdsgiveror-
ganisationernes ønsker.