LOVSEKRETARIATET
NOTAT TIL PRÆSIDIET
OM IDENTITETSKRAVET I GRUNDLOVENS § 41, STK. 2, I FORHOLD TIL
ET AF SKATTEMINISTEREN STILLET ÆNDRINGSFORSLAG TIL
LOVFORSLAG NR. L 17
1.
Skatteudvalget har anmodet Lovsekretariatet om en vurdering af, hvorvidt
det ændringsforslag, som skatteministeren ved brev af 15. december 2015 til
udvalget, jf. bilag 7, har stillet til lovforslag nr. L 17, vil opfylde det såkaldte
identitetskrav, dvs. kravet om, at et ændringsforslag til et stillet lovforslag ikke
må have en sådan karakter, at en eventuel vedtagelse af forslaget vil stride
mod kravet om, at lovforslaget skal gennemgå tre behandlinger i Folketinget,
jf. grundlovens § 41, stk. 2.
Det er Lovsekretariatets opfattelse, som der redegøres nærmere for i det
følgende, at skatteministerens ændringsforslag ikke har en sådan karakter, at
en eventuel vedtagelse heraf må anses som stridende mod kravet om tre
behandlinger i Folketinget, jf. grundlovens § 41, stk. 2.
2.
Lovsekretariatet kan generelt om indentitetskravet bl.a. henvise til sit notat
af 28. januar 2015 til Retsudvalget, som blev udarbejdet til svar på et
spørgsmål om forholdet mellem lovforslag nr. L 69 (folketingsåret 2014-15, 1.
samling), der var under behandling i udvalget, og et ændringsforslag fra
jusitsministeren hertil. Generelt om identitetskravet anførte Lovsekretariatet
følgende i notatet:
”Det følger af grundlovens § 41, stk. 2, at et lovforslag ikke kan
vedtages, forinden det tre gange har været behandlet i Folketinget.
Identitetsproblematikken drejer sig om, hvor omfattende ændringer
der kan foretages i et lovforslag under dets behandling i Folketinget,
uden at den nævnte bestemmelse i grundlovens § 41, stk. 2, kan
anses for overtrådt. Man kan sige, at grundlovens § 41, stk. 2, sætter
grænser for, i hvilket omfang et lovforslags identitet kan ændres ved
ændringsforslag.
Grundlovens § 41, stk. 2, opstiller ikke klare grænser for, hvilke
ændringer der kan foretages. Besvarelsen af spørgsmålet må bero på
en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. Ved denne vurdering må
der lægges vægt på, at alle spørgsmål, der gøres til genstand for
lovgivning, sikres en grundig behandling i Folketinget, og at
offentligheden (specielt de, der berøres af lovgivningen) bør have
mulighed for at påvirke lovgivningsprocessen.
16. december 2015
Ref. 15-001086-10
1/4