Retsudvalget 2015-16
L 156
Offentligt
1634860_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. maj 2016
Formueretskontoret
Michelle Grambo Redden
2016-0037-0151
1954836
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om kreditaftaler (L 156), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 10. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 156 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, at 4 ud af de 6 virksomheder, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen baserede sin analyse på, har stoppet deres udlånsvirksomhed i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om kreditaftaler (L 156):
”Kan ministeren be- eller afkræfte, at 4 ud af de 6 virksomhe-
der, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen baserede sin
analyse på, har stoppet deres udlånsvirksomhed i Danmark, og
i bekræftende fald bedes ministeren forholde sig til dette?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet, der henholder sig til en udta-
lelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse af markedet
for kviklån blev gennemført, var der seks udbydere af kortfri-
stede forbrugslån i Danmark. Samtlige seks indgik i styrelsens
kortlægning af markedet.
Af disse seks udbydere har én udbyder i oktober 2015 fået på-
bud fra det svenske finanstilsyn, Finansinspektionen, om at
stoppe for nye udlån. Udbyderen er efterfølgende erklæret
konkurs.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er i forbindelse med be-
svarelsen af spørgsmålet blevet opmærksom på, at styrelsens
udtalelse til brug for besvarelsen af spørgsmål 3 vedrørende L
156, som ligeledes vedrører de udlånsvirksomheder, der indgik
i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens markedsundersøgelse,
ikke var fyldestgørende.
Retsudvalgets spørgsmål 3 drejede sig om, hvorvidt de virk-
somheder, der indgik i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
markedsundersøgelse, efterfølgende var blevet erklæret kon-
kurs. I svaret på spørgsmål 3 oplyses det, at en af virksomhe-
derne i efteråret 2015 har fået påbud om at lukke for nye udlån
fra det svenske finanstilsyn. Besvarelsen findes dog tillige at
burde have indeholdt oplysning om, en anden af virksomhe-
derne ifølge CVR-registret har vedtaget frivillig likvidation i
marts 2016. Udbyderens hjemmeside er dog fortsat aktiv.
Det kan yderligere oplyses, at de øvrige fire udbydere stadig er
aktive, om end det fremgår af to udbyderes hjemmeside, at de i
øjeblikket har lukket for nye udlån. Den ene udbyder medde-
ler, at de ikke ved, hvornår eller om udstedelsen af lån genop-
tages, mens den anden udbyder meddeler, at udstedelse af nye
lån genoptages i 2016.
2
L 156 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, at 4 ud af de 6 virksomheder, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen baserede sin analyse på, har stoppet deres udlånsvirksomhed i Danmark, til justitsministeren
Desuden er der i 2015 etableret to nye udbydere af kortfristede
forbrugslån på det danske marked.
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at in-
gen af de beskrevne forhold har påvirket markedet i en sådan
grad, at det påvirker analysens anbefalinger. Styrelsens anbefa-
linger baserer sig primært på en analyse af forbrugernes adfærd
på markedet og det forhold, at mange forbrugere har det svært
på markedet for kviklån. En stor andel af forbrugerne overvejer
ikke alternativer, når de optager kviklån, og en stor andel af
kviklånene misligholdes i en sådan grad, at det medfører eks-
traomkostninger for forbrugerne.”
Justitsministeriet henleder opmærksomheden på, at formålet med lov-
forslaget er at styrke beskyttelsen af forbrugeren. Den obligatoriske be-
tænkningsperiode skal sikre, at forbrugeren får mulighed for at overveje
lånebehovet og lånet. Det forventes derfor, at indførelsen af den obligatori-
ske betænkningsperiode vil have visse positive privatøkonomiske konse-
kvenser, fordi det må formodes, at færre forbrugere vil optage kortfristede
forbrugslån, som de ender med at misligholde for derefter at ende i egent-
lige inkassoforløb.
3