Skatteudvalget 2015-16
L 150
Offentligt
1634772_0001.png
18. maj 2016
J.nr. 15-1434179
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 150 - Forslag til Lov om lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil. (Ændring
af reglerne om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne
om udbetaling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særlig store
personbiler, nedsættelse af pristillægget for ønskenummerplader m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 12. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 150 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ministeren er enig i, at udgangspunktet på de 2585 kg snarere er egenvægten af en autocamper end den køreklare vægt, til skatteministeren
1634772_0002.png
Spørgsmål 12
Idet spørgeren er blevet forholdt beregningseksempler fra autocamperbranchen, der ud-
fordrer lovforslagets præmisser, bedes ministeren oplyse, om ministeren er enig i, at ud-
gangspunktet på de 2585 kg snarere er egenvægten af en autocamper end den køreklare
vægt, og at denne reelt er omkring 300 kg højere, når der tillægges vægt af indholdet i
brændstoftank og vandtank, elkabler, gasflasker og kørerens vægt.
Svar
Brændstofforbruget for danske biler skal som udgangspunkt opgøres i henhold til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegod-
kendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette er-
hvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinfor-
mationer om køretøjer.
For biler med en køreklar vægt på 2.585 kg er det imidlertid ikke muligt at foretage en
måling af brændstofforbruget efter de retningslinjer, der er givet i EU-forordningen. Den
tekniske beregning er altså fastsat ud fra det udgangspunkt, at beregningen skal kunne
give et retvisende billede af brændstofforbruget for netop biler med en køreklar vægt på
2.585 kg eller derover.
Den foreslåede tekniske beregning er baseret på en statistisk analyse, som er foretaget på
grundlag af det digitale motorregisters oplysninger om brændstofforbrug og køreklar vægt
for de senere årgange af særlig store personbiler.
Bilernes egenvægt indgår hverken i denne statistiske analyse eller i øvrigt i forudsætnin-
gerne for den tekniske beregning.
Side 2 af 2