Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 146
Offentligt
1622389_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
18. april 2016
Besvarelse af spørgsmål 34 af L 146 stillet af udvalget den 8. april
2016 efter ønske fra Mette Reissmann (S)
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvorfor det i 2003 blev fundet hensigtsmæssigt, at
virksomheder af en vis størrelse målt på antal ansatte, balance og omsæt-
ning skulle omfattes af revisorlovens § 21, stk. 3, nr. 5, som følge af deres
samfundsmæssige betydning, når de samme virksomheder med lovforsla-
get ikke defineres som virksomheder af interesse for offentligheden?
Svar:
Folketinget vedtog i 2003, at virksomheder af en vis størrelse målt på
antal ansatte, balance og omsætning skulle omfattes af definitionen af
virksomheder af interesse for offentligheden (PIE-virksomheder). Inklu-
dering af disse virksomheder var ikke et krav i henhold til EU direktivet,
men et nationalt tilvalg.
Direktivet definerer virksomheder af interesse for offentligheden som
børsnoterede virksomheder, kreditinstitutter og forsikringsselskaber.
Definitionen bygger på, at der for disse virksomheder er nogle helt særli-
ge forhold, som er af særlig offentlig interesse, herunder at børsnoterede
virksomheder udbyder værdipapirer (oftest aktier) til offentlig handel, at
borgere og virksomheder foretager indskud eller opsparing i kreditinsti-
tutterne eller køber forsikringer i forsikringsselskaberne.
Som følge af de nye EU-regler sker der en betydelig udvidelse af de for-
pligtelser, der vil gælde ved revision af PIE-virksomheder. Hvis en virk-
somhed omfattes af direktivets definition af PIE-virksomheder, gælder
hele forordningen for den pågældende virksomhed. Det er ikke muligt ved
national lov at begrænse, hvilke af forordningens bestemmelser, der fin-
der anvendelse. Forordningens krav medfører væsentlige byrder for de
virksomheder, der defineres som PIE-virksomheder.
Andre nordeuropæiske lande som Tyskland, UK, Nederlandene, Sverige,
Irland og Estland forventes at minimumsimplementere direktivet for så
vidt angår PIE-definitionen. Danske virksomheder skal ikke stilles i en
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 146 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, hvorfor det i 2003 blev fundet hensigtsmæssigt, at virksomheder af en vis størrelse målt på antal ansatte, balance og omsætning skulle omfattes af revisorlovens § 21, stk. 3, nr. 5, som følge af deres samfundsmæssige betydning, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
dårligere konkurrencemæssig situation end deres konkurrenter i sammen-
lignelige lande. Det foreslås derfor med lovforslaget, at der ikke omfattes
flere virksomheder af PIE-definitionen end hvad der følger af definitionen
i direktivet.
Hertil kommer, at nye regnskabsregler har medført øget gennemsigtighed
i virksomhedernes regnskaber, uanset om det er PIE virksomheder. For
eksempel er store virksomheder omfattet af regnskabsklasse C og D i
medfør af årsregnskabslovens § 96, stk. 2, forpligtet til at oplyse om det
samlede honorar til den revisionsvirksomhed, der udfører den lovpligtige
revision samt specificere beløbet i honorar vedrørende henholdsvis lov-
pligtig revision, opgaver der medfører afgivelse af andre erklæringer med
sikkerhed, skatterådgivning samt honorarer for andre ydelser.
Endvidere medfører en række af de ændringer, som er blevet indført med
den nye lov om erhvervsdrivende fonde, at der er større gennemsigtighed
i de erhvervsdrivende fondes forhold, herunder at fondenes årsregnskaber
fremover indeholder flere oplysninger, som giver mere åbenhed om fon-
denes og ledelsens forhold, samt at der er en forbedret gennemsigtighed i
fondenes uddelingspolitik, herunder at fondenes uddelinger opdeles i ho-
vedkategorier.
Der er således siden 2003 foretaget en række ændringer, der gør det rele-
vant at begrænse definitionen af PIE-virksomheder i lovforslaget set i
forhold til definitionen, som den blev fastsat i 2003. Det gælder ikke
mindst i forhold til de store unoterede og ofte fondsejede virksomheder.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen