Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19. april 2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPRSS
Sagsnr.: 1604395
Dok. nr.: 58949
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. marts 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 5 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Claus Kvist Hansen (DF).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil ministeren redegøre for, om det er korrekt forstået, at der med lovforslaget gives
mulighed for at benytte forsøgspersoner til lægemiddelforsøg i akutte situationer
uden at hverken en forsøgsværge eller andre skal give samtykke, og i bekræftende
fald, hvordan vil ministeren sikre, at borgeren på forhånd kan afvise at deltage i alle
akutforsøg, herunder forsøg som borgeren ikke på forhånd er bekendt med, og der-
med ikke har haft lejlighed til at afvise at deltage i?”
Svar:
Det er ministeriets vurdering, at reglerne om lægemiddelforsøg i akutte situationer
uden forudgående samtykke udtømmende er reguleret af forordningens artikel 35.
Det er derfor i medfør af forordningen, at der gives mulighed for at udføre akutte læ-
gemiddelforsøg uden forudgående samtykke. Forslaget lov om kliniske forsøg med
lægemidler indeholder derfor ingen bestemmelser om forsøg i akutte situationer.
Forordningen vil være umiddelbart gældende i alle medlemsstaterne, når den træder
i kraft, forventeligt ultimo 2018. Forordningen skal derfor ikke implementeres i dansk
ret for at være gældende.
Forsøg i akutte situationer kan imidlertid kun udføres uden forudgående samtykke,
hvis en række krav er opfyldt, jf. forordningen.
For det første skal forsøget – ligesom andre forsøg - have en videnskabelig og etisk
forhåndsgodkendelse i overensstemmelse med forordningens regler, inden forsøget
kan sættes i gang.
For det andet skal en række andre øvrige strenge betingelser være opfyldt, bl.a.
-
at forsøgspersonen som følge af en pludselig eller alvorlig sygdomstilstand
ikke kan give et forudgående samtykke eller modtage forudgående informa-
tioner om forsøget,
at der er videnskabeligt belæg for at antage, at forsøget kan føre til en direk-
te klinisk fordel for forsøgspersonen, som kan føre til målbar sundhedsmæs-
sig forbedring, der kan lette forsøgspersonens lidelser og/eller forbedre
dennes sundhed eller føre til en diagnosticering af forsøgspersonen,
at det ikke er
muligt
at indhente et forudgående samtykke fra forsøgsperso-
nens retligt udpeget repræsentant (stedfortrædende samtykke),
-
-