MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. april 2016
2015-835
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 14. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL) og Nikolaj Amstrup (ALT).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes redegøre for, hvori forskellen efter ministerens opfattelse
består mellem det regelsæt, der ligger i det fremsatte lovforslag l 134, og så det
regelsæt vedrørende VVM, som fortsat hører under Miljø- og Fødevareministe-
riet?
Svar:
L 134 implementerer VVM-direktivet fra 2011 samt ændringsdirektivet fra 2014
for statslige vej- og jernbaneprojekter i vejloven og jernbaneloven, samt giver
bemyndigelse til i havnelovgivningen, at transport- og bygningsministeren lige-
som i dag kan implementere direktivet ved bekendtgørelse i forhold til havne-
projekter. Miljø- og Fødevareministeriets lovgivning er derimod en generel
implementering af direktivet for alle andre typer af projekter. Det indholds-
mæssige niveau af de undersøgelser, der skal gennemføres i forbindelse med
statslige vej- og jernbaneprojekter samt havneprojekter, svarer til de krav, der
stilles i Miljø- og Fødevareministeriets lovforslag (L 147).
Beslutningen om at implementere VVM-direktivet i Transport- og Bygningsmi-
nisteriets egen lovgivning hviler på flere hensyn, hvoraf de væsentligste er:
1. Transport- og miljøpolitik i sammenhæng
VVM-direktivet bliver fremover som nævnt en del af Transport- og Bygnings-
ministeriets sektorlovgivning. Dermed bliver der gjort op med den tidligere
tilgang, hvor Transport- og Bygningsministeriets anlægsprojekter blev gennem-
ført i to isolerede søjler, hvor den ene søjle vedrører optimering af transportin-
frastrukturen, og den anden søjle vedrører de miljømæssige konsekvenser, som
dette måtte medføre. Med implementeringen i Transport- og Bygningsministe-
riets egen lovgivning sikres det, at miljøpolitikken i langt højere grad integreres
i transportpolitikken og medfører, at miljøpolitik og transportpolitik bliver set i
en sammenhæng. Dette skaber det bedst mulige grundlag for en afbalanceret
gennemførelse af statslige vej- og jernbaneprojekter, hvor der tages hensyn til
både at optimere transportinfrastrukturen samt til at mindske de miljømæssige
negative virkninger af projekterne.