Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 132
Offentligt
1620154_0001.png
SUPPLERENDE HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
12. april 2016
2015-7537
Supplerende høringsnotat vedrørende L 132 – Forslag til lov om
ændring af lov om luftfart (Regulering af mindre droner, justering
af arbejdsmiljøregler samt afgifter og gebyrer)
I. Høringen
Et udkast til L 132 – Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Regulering af
mindre droner, justering af arbejdsmiljøregler samt afgifter og gebyrer) var i
høring fra 15. december 2015 til 12. januar 2016. Lovudkastet har desuden væ-
ret offentligt tilgængeligt på høringsportalen (https://hoeringsportalen.dk/) i
samme periode.
Transport- og Bygningsministeriet har i høringsperioden modtaget høringssvar
fra:
Advokatrådet, Airborne Consult, Brancheforeningen Dansk Luftfart
/ DI Transport, Cabin Union Denmark, Dansk Drone Kompagni,
Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Standard, Dansk Told & Skatte-
forbund Toldudvalg, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, For-
brugerrådet Tænk, Forsikring & Pension, Geoforum, Hans Christian
Andersen Airport, Hasløv & Kjærsgaard, Ingeniørforeningen IDA,
Kongelig Dansk Aeroklub, Modelflyvning Danmark, Motorflyvnin-
gens Fællessekretariat (AOPA Danmark og Dansk Motorflyver Uni-
on), Syddansk Universitet, Teknologisk Institut, UAS Denmark
og
Vagar lufthavn.
Danmarks Meteorologiske Institut, Institut for Menneskerettighe-
der
og
Aalborg Universitet
meddelte, at de ikke havde bemærkninger til
lovforslaget.
Der henvises i den forbindelse til
”L 132 – Bilag 1 Høringssvar og høringsno-
tat, fra transport- og bygningsministeren”,
herunder særligt høringsnotat af
20. januar 2016 (omdelt 25. februar 2016).
Datatilsynet
har efterfølgende, 3. marts 2016, indsendt sine bemærkninger til
lovforslaget til Transport- og Bygningsudvalget.
L 132 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 3/3-16 fra Datatilsynet, til transport- og bygningsministeren
1620154_0002.png
Nedenfor er angivet de væsentligste punkter i det modtagne høringssvar.
Transport- og Bygningsministeriets bemærkninger til høringssvaret er anført
med
kursiv.
II. Høringssvar
Datatilsynet anfører i pkt. 1, at behandling af personoplysninger i forbindelse
med brug af droner – eksempelvis når droner er udstyret med kamera eller
lignende – skal ske under iagttagelse af persondataloven.
I pkt. 2 bemærker Datatilsynet, at lov om tv-overvågning først og fremmest
regulerer, hvilke områder private må tv-overvåge. Hertil anføres, at hvis der er
tale om overvågning, som ikke er reguleret af lov om tv-overvågning, vil det
som udgangspunkt være persondataloven, som regulerer, om overvågning, der
indebærer behandling af personoplysninger, kan foretages. Persondataloven
skal ligeledes tages i betragtning ved tv-overvågning af områder, der ikke be-
nyttes til almindelige færdsel, samt i tilfælde, hvor offentlige myndigheder vil
foretage overvågning, herunder tv-overvågning, omfattende personoplysninger.
I pkt. 3 henviser Datatilsynet til databeskyttelsesdirektivet og den såkaldte Ar-
tikel 29-gruppe, hvori Datatilsynet samme med andre datatilsynet i EU er re-
præsenteret samt den af 16. juni 2015 afgivne udtalelse om privatliv og databe-
skyttelsesspørgsmål i forbindelse med brugen af droner.
I pkt. 4 gennemgås juridiske overvejelser i relation fortolkningen af personda-
talovens § 2, stk. 3 og databeskyttelsesdirektivets artikel 3 (2) vedr. undtagelse
for behandlinger personoplysninger, som foretages af fysiske personer med
henblik på udøvelse af aktiviteter af rent privat karakter. Datatilsynet konklu-
derer, at en privatperson ikke kan anses for fritaget for persondatalovens reg-
ler, hvis vedkommende foretager tv-overvågning af det offentlige rum.
I pkt. 5 redegør Datatilsynet for persondatalovens krav til behandling af per-
sonoplysninger ved optagelse af billeder eller lyd samt efterfølgende håndte-
ring. Der henvises til de grundlæggende principper i § 5 herunder krav om be-
handling i overensstemmelse med god databehandlingsskik, krav om at ind-
samling alene må ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, at senere be-
handling ikke må være uforenligt hermed samt krav om proportionalitet. End-
videre henvises der til § 5, stk. 5, vedr. opbevaring af oplysninger og identifika-
tion af den registrerede person. Afslutningsvis henvises til persondatalovens §§
6-8 om kravene ved indsamling, registrering, videregivelse og på anden vis
behandling af personoplysninger samt videregivelse af billed- og lydoptagelser
med personoplysninger i forbindelse med kriminalitetsforbyggende øjemed jf.
kapitel 6 a.
Side 2/3
L 132 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 3/3-16 fra Datatilsynet, til transport- og bygningsministeren
1620154_0003.png
I pkt. 6 henleder Datatilsynet opmærksomheden på persondatalovens § 57,
hvorefter der skal indhentes udtalelse fra Datatilsynet i forbindelse med udfær-
digelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende, generelle forskrifter.
Transport- og Bygningsministeriet skal hertil bemærke, at oprettelsen af et
register over droner, hvori dronens ejer registreres, vil som anført på side 23 i
lovforslagets bemærkninger ske i overensstemmelse med persondatalovens
regler herom, således at der ikke med lovforslaget er tiltænkt en fravigelse af
gældende regler på området.
Henvendelsen fra Datatilsynet indeholder en gennemgang af regler vedrø-
rende behandling af personoplysninger i forbindelse med brug af droner -
f.eks. når droner er udstyret med et kamera eller lignende.
Lovforslaget ændrer ikke på, at reglerne for behandling af personoplysninger
i forbindelse med brug af kamera på droner fortsat følger af anden lovgiv-
ning. Datatilsynets henvendelse påvirker derfor ikke lovforslaget.
Således er der om lovforslagets grænsedragning til regler, der vedrører an-
vendelse af kamera på droner, blandt andet anført følgende på side 9 i lov-
forslagets bemærkninger:
"Spørgsmål om krænkelse af privatlivets fred m.v. ved anvendelse af
droner, som er udstyret med kamera eller lignende, således at dronen
kan fotografere, videooptage, transmittere eller på anden måde ind-
samle data, er reguleret af anden lovgivning, herunder tv-
overvågningsloven, persondataloven og straffeloven."
Regler om databeskyttelse, privatlivets fred m.v. er en vigtig del af det på-
tænkte pensum i uddannelsen for at få et dronebevis. Datatilsynets gennem-
gang vil således kunne indgå i pensum som fortolkning af disse regler.
Side 3/3