Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
L 128
Offentligt
1613644_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. marts 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 1 til L 128
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7/3-16 fra GomSpace.
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne bemærke, at uddannelses- og forskningsministeren
den 8. maj 2015 fik ressortansvaret for blandt andet regulering af danske aktivite-
ter i det ydre rum. Samtidig blev der iværksat et tværministerielt kortlægningsar-
bejde, som i december 2015 resulterede i rapporten ”Kortlægning af rumområdet i
Danmark”.
På baggrund af rapporten iværksatte regeringen i januar 2016 en analyse af rum-
områdets reelle omfang i Danmark samt et arbejde med at udforme en ny dansk
rumstrategi. Der er nu nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med ansvar for
disse to opgaver, således at der inden udgangen af juni 2016 kan præsenteres en
dansk rumstrategi.
Strategien skal bl.a. ligge til grund for uddelingen af de 15 mio. kr., som er afsat af
forligskredsen til Danmarks Innovationsfonds opfølgning på rumstrategien i for-
bindelse med forhandlingerne om forskningsreserven for 2016. Endvidere skal
rumstrategien ligge til grund for Rumforskningsudvalgets rådgivning af uddannel-
ses- og forskningsministeren i forbindelse med Danmarks prioritering af rumpro-
grammer ved ESA’s kommende ministerkonference i december 2016.
Det kan endvidere oplyses, at der til styrkelse af varetagelsen af området nu er
etableret et nyt kontor for rum i Styrelsen for Forskning og Innovation med ansvar
for ministeriets rumrelaterede opgaver og myndighedsansvar.
GomSpace kommer i henvendelsen (s. 4-5) med en række kommentarer og forslag
til et øget dansk fokus på rumfart. Flere af GomSpace’s kommentarer indgår natur-
ligt i det nuværende strategiarbejde, men det er endnu for tidligt at drage konklusi-
oner i forhold til den kommende rumstrategi.
29. marts 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/008451-03
Side
1/4
L 128 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 7/3-16 fra GomSpace, til uddannelses- og forskningsministeren
1613644_0002.png
I forhold til henvendelsens enkelte punkter kan bemærkes:
Internationalt samarbejde
Internationalt samarbejde på rumområdet er helt afgørende, da ingen lande, eller
kun ganske få, i dag er i stand til selvstændigt at løfte rumområdet. Internationalt
samarbejde ses bl.a. i sin fineste form på Den Internationale Rumstation ISS, som
betegnes som verdens største samarbejdsprojekt i fredstid og er et samarbejde mel-
lem USA, Canada, den europæiske rumorganisation ESA, Japan og Rusland.
Danmark deltager aktivt i internationalt samarbejde på rumområdet, men primært
gennem Danmarks medlemskab af ESA. Også bilaterale samarbejdsaftaler på rum-
området vil fremadrettet kunne komme på tale.
Eksportfremme
Der er ikke umiddelbart planer om at iværksætte en ny sektorspecifik eksport-
fremmeordning for rumområdet i Danmark, men det er inden for det tværministe-
rielle strategiudvalgs mandat at se nærmere på, om f.eks. de danske eksportfrem-
meinitiativer med fordel kan finde større anvendelse for danske rumvirksomheder.
Udenrigsministeriet deltager bl.a. på den baggrund også i strategiudvalget.
National vækstagenda
Udarbejdelsen af den nye danske rumstrategi sker med den overordnede dagsor-
den, at strategien bl.a. skal opstille relevante mål for rumområdet med afsæt i rege-
ringens overordnede målsætninger om vækst og beskæftigelse mv.
Regeringen har derfor som målsætning med den kommende strategi, at rumområ-
dets forventede potentiale i større grad udnyttes kommercielt i Danmark. Der vil
her være et naturligt fokus på større udnyttelse af de data, som bl.a. de europæiske
rumprogrammer tilvejebringer, men selvfølgelig også på fortsat udvikling af tekno-
logier til fremtidens rumfart.
Regeringen er således enig i, at forskning og udvikling er to grundlæggende forud-
sætninger for fremtidig vækst og kommercielle muligheder, særligt på et så teknisk
krævende område som rum, men også at kommerciel udnyttelse af rumområdet
fortsat kan og skal understøttes og stimuleres. Det håber vi, den kommende strategi
vil anvise en vej for.
Investeringsmiljø
Regeringen er enig i, at ESA-bevillingerne ikke alene skal drive den danske
rumbranche. Det er vigtigt at understrege, at deltagelse i ESA-programmer aldrig
må blive hovedformålet for en virksomhed. ESA-deltagelse skal bidrage til og sti-
mulere kommerciel aktivitet på andre markeder. Investeringer i rumbaserede løs-
ninger kan ligeledes komme fra de myndigheder, der rent faktisk udnytter rumba-
serede data, hvilket man allerede i dag kender fra f.eks. Danmarks Meteorologiske
Instituts bidrag og deltagelse i de fælleseuropæiske vejrsatellitter.
Ligeledes kan man forestille sig, at danske myndigheder i stigende omfang vil gøre
brug af tjenester baseret på satellitdata, men uden nødvendigvis selv at udvikle og
opbygge ekspertisen på området. Her vil der også være gode muligheder for offent-
ligt-privat samspil og kommercielle eksportmuligheder.
Side
2/4
L 128 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 7/3-16 fra GomSpace, til uddannelses- og forskningsministeren
1613644_0003.png
Lovforslag om aktiviteter i det ydre rum
Det fremsatte lovforslag er baseret på det grundlag, som den tværministerielle ar-
bejdsgruppe udarbejdede som en del af rapporten ”Kortlægning af rumområdet i
Danmark”.
Tanken med lovforslaget at få fastlagt hensigtsmæssige rammer for, at danske akti-
viteter i det ydre rum finder sted på et reguleret og sikkerhedsmæssigt betryggende
grundlag. Det har været efterspurgt af de aktører, der udvikler satellitter, herunder
GomSpace.
Formålet med lovforslaget er også at implementere fire FN-aftaler i dansk ret, som
Danmark har tiltrådt i slut 1960’erne og frem. Aftalerne vedrører forskellige aspek-
ter af aktiviteter i det ydre rum, blandt andet medfører de et objektivt ansvar for
Danmark for eventuelle skader forvoldt af genstande, der sendes op i det ydre rum
fra det danske territorium.
I takt med stigende aktiviteter på området er det væsentligt, at vi nu får fastlagt den
nødvendige lovgivning til at håndtere aktiviteterne og forpligtelserne efter de inter-
nationale aftaler.
Lovforslaget indeholder på den baggrund blandt andet betingelser for godkendelse
af rumaktiviteter, regler for registrering af rumgenstande, erstatning og forsikring,
overførsel af rumgenstande og rumaktiviteter, tilsyn samt straf. I forhold til forsik-
ring, som GomSpace nævner, giver lovforslaget mulighed for, at der kan opstilles
krav herom, men det er tanken, at eventuelle krav skal afstemmes i forhold til den
konkrete risiko ved rumaktiviteten.
Loven er udformet som en rammelov. Dette følger den måde, man har lovgivet på i
flere andre sammenlignelige lande (Nederlandene, Østrig og Belgien), og giver en
fleksibilitet ved reguleringen på et lovgivningsmæssigt nyt område, hvor der kan
være behov for justeringer inden for de rammer, som loven opstiller. Loven opstil-
ler således de grundlæggende rammer for udøvelse af rumaktiviteter. De mere spe-
cifikke krav og procedurer til udfyldelse af rammerne fastsættes ved bekendtgørel-
se. Lovens bemærkninger beskriver i vidt omfang rammerne for den nærmere ud-
møntning, og hvad der er intentionen med de enkelte regler. De danske krav vil
blive udformet på samme niveau som tilsvarende krav i andre lande.
Der arbejdes sideløbende med behandlingen af lovforslaget på et udkast til be-
kendtgørelse, som vi forventer at have klar til udstedelse samtidig med lovens
ikrafttrædelse. Udkast til bekendtgørelse vil blive sendt i offentlig høring, så alle
interessenter kan blive hørt om den nærmere udmøntning.
Flere rumingeniører
GomSpace nævner behovet for at få langt flere uddannede ingeniører med fokus på
rumfart. Både regeringen og erhvervslivet i almindelighed vil rigtig gerne have et
stigende antal ingeniører, og den vej er der flere og flere unge, der vælger. Fra 2009
til 2015 steg det samlede optag på universiteter og professionshøjskoler omkring 30
pct., men det øgede optag på både civil- og diplomingeniøruddannelserne var ca.
60 pct., dvs. dobbelt så højt.
Side
3/4
L 128 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 7/3-16 fra GomSpace, til uddannelses- og forskningsministeren
1613644_0004.png
Er der ønske om flere studieretninger og valgkombinationer med fokus på rumfart,
vil det imidlertid være uddannelsesstederne, man som virksomhed eller branche-
forening må henvende sig til. Med de gældende regler har institutionerne selv an-
svaret for udvikling af nye specialer og studieretninger, og der findes også i dag
civilingeniøruddannelser med relevante specialiseringsmuligheder, navnlig på Aal-
borg Universitet, som GomSpace fra sin grundlæggelse har haft et tæt samarbejde
med, og på DTU.
Behov for uafhængig struktur
Det er min opfattelse, at vi med samlingen af en række af de rumrelaterede opgaver
hos Uddannelses- og Forskningsministeriet, og med forankringen af opgaverne i
Kontoret for rum i Styrelsen for Forskning og Innovation, står styrkede i forhold til
at løfte de opgaver, som efterlyses af GomSpace. Vi arbejder nu med en samlet
rumstrategi, og der er med den nye struktur blandt andet også øgede muligheder
for at indgå yderligere internationale aftaler på området. Regeringen ser derfor ikke
et behov for en offentlig organisering af rumområdet, der er mere uafhængig end
den måde, vi har organiseret det på nu.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
4/4