Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
L 125
Offentligt
1615991_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 16. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Eva Flyvholm (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
L 125 Spørgsmål nr. 4
Kan ministeren bekræfte, at der er en klar tendens til at unge fra en akademisk
baggrund gennemsnitligt opnår højere karakterer end andre unge?
Svar
Givet at spørgsmålet er stillet i forbindelse med lovforslag L 125 lægges til grund, at
spørgsmålet vedrører karakterniveau på ungdomsuddannelser, der er adgangsgi-
vende til videregående uddannelser.
Jeg har derfor indhentet bidrag fra ministeren for børn, undervisning og ligestil-
ling:
Som det fremgår af tabel 1 nedenfor, stiger studenternes gennemsnit ved den
gymnasiale eksamen, jo højere fuldført uddannelser deres forældre har. Det
fremgår også af tabellen, at studenter med forældre med en akademisk uddannel-
se har højere eksamensgennemsnit ved den gymnasiale eksamen end studenter,
hvis forældre ikke har gennemført en akademisk uddannelse (akademisk bache-
lor, lang videregående uddannelse eller ph.d. mv.).
4. april 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/009887-01
Side
1/2
L 125 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der er en klar tendens til at unge fra en akademisk baggrund gennemsnitligt opnår højere karakterer end andre unge, til uddannelses- og forskningsministeren
1615991_0002.png
Tabel 1. Studenternes eksamensgennemsnit fordelt på forældrenes højst fuldførte
uddannelse 2010-2015
2010
Uoplyst/ukendt
Grundskolen
Gymnasiale uddannelser
Erhvervsfaglige uddannelser
Korte videregående uddannelser
Mellemlange videregående
uddannelser
Herunder:
Professionsbachelor mv.
Akademisk bachelor
Lange videregående uddannelser
Ph. d. mv.
Samlet gennemsnit
6,8
7
7,7
8,3
6,6
7
7
7,8
8,4
6,7
7
7,3
7,9
8,6
6,7
7,1
7,4
7,9
8,7
6,8
7,2
7,3
8,1
8,7
6,9
7,2
7,6
8,2
8,9
7
5,8
5,6
6,4
6,1
6,5
6,8
2011
5,6
5,7
6,3
6,2
6,5
7
2012
5,6
5,6
6,3
6,2
6,6
7
2013
5,8
5,7
6,4
6,3
6,7
7,1
2014
5,8
5,9
6,4
6,4
6,7
7,2
2015
6,1
5,9
6,6
6,5
6,9
7,3
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.: Alle studenter, dvs. hf, stx. hhx, htx mv.
Kilde: Databanken hos Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
2/2