Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1633915_0001.png
Klik og v ælg dato
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktie-
selskaber m.v., aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love samt ophævelse af
lov om investeringsfonds. (Tilpasning i forhold til EU-retten med hensyn til genbeskat-
ning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsaktier og nedsættelse af
indkomstskattesatsen på udgående udbytter, indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatnin-
gen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af indgrebet i virk-
somhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 2. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvad begrundelsen har været for, at Danmark hidtil har haft strammere regler for skattefritagelse for danske investeringer i udenlandske selskaber m.m. end dem, der nu foreslås, til skatteministeren
1633915_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regler om fri bevægelighed for kapital skal udvi-
des, når vi ved, hvordan sådanne regler er brugt til at undgå at betale skat.
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der anmodes om en redegørelse for, hvorfor reglerne om
fri bevægelighed for kapital medfører, at de danske skatteregler om skattefrit afkast fra
udenlandske datterselskaber skal udvides, når sådanne datterselskaber ofte kun i begræn-
set omfang betaler selskabsskat.
Udvidelsen af definitionen af datterselskabsaktier, hvorved afkastet fra flere udenlandske
datterselskaber bliver skattefrit, er en følge af EU-Domstolens dom af 11. september
2014, C-47/12, Kronos. Domstolen fastslog, at en regel med en tærskel på 10 pct. ejer-
skab i et selskab uden for EU/EØS falder ind under bestemmelserne om de frie kapital-
bevægelser. Det følger af disse bestemmelser, at Danmark og andre EU-lande ikke må
diskriminere i forhold til porteføljeinvesteringer foretaget i lande uden for EU/EØS.
EU-retten gør det dermed umuligt at opretholde den nuværende bestemmelse om be-
skatning af afkast fra danske selskabers aktiebesiddelser i selskaber, hvor beskatningen af
udbyttet ikke skal frafaldes eller nedsættes i datterselskabslandet efter moder-/datter-
selskabsdirektivet eller en dobbeltbeskatningsoverenskomst, idet denne bestemmelse
netop anvender en tærskel på 10 pct. ejerskab.
I lovforslaget foreslås det derfor, at definitionen af datterselskabsaktier justeres, således at
der er tale om en datterselskabsaktie, hvis det danske selskab ejer mindst 10 pct. af aktie-
kapitalen i datterselskabet, og datterselskabet er selskabsskattepligtigt uden fritagelse i sit
hjemland. Datterselskabets hjemland skal endvidere udveksle skatteoplysninger med
SKAT på anmodning.
Det skal bemærkes, at den eksisterende bestemmelse om CFC-beskatning sikrer dansk
beskatning, hvis mobile indkomster flyttes til lavt beskattede datterselskaber, hvor det
danske moderselskab har bestemmende indflydelse.
Side 2 af 2