Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1633614_0001.png
Teknisk gennemgang af
L 123
Folketingets Skatteudvalg, den 12. maj 2016
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0002.png
2.1. Opfølgning på en dom fra EU-Domstolen om genbeskatning af udenlandske
underskud fra før 2005 i faste driftssteder
2.2. Justering af definitionen af datterselskabsaktier
2.3. Nedsættelse af indkomstbeskatningen af udbytter til visse udenlandske
selskaber
2.4. Omgåelse af udbyttebeskatning ved tilbagesalg til et udstedende
investeringsinstitut
2.5. Omgåelse af udbyttebeskatning ved ombytning til investeringsbeviser uden ret
til udbytte
2.8. Justering af indgrebet mod utilsigtet udnyttelse af virksomhedsordningen
2
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0003.png
2.1 Opfølgning på en dom fra EU-Domstolen om genbeskatning
af udenlandske underskud fra før 2005 i faste driftssteder (1)
EU-Domstolens dom (C-48/13) Nordea Bank Danmark A/S
Danmark
Udlandet
Før 2005 – Globalindkomstprincip for selskaber
• Faste driftssteder i udlandet indgik i indkomstopgørelsen
• Genbeskatning af underskud i takt med efterfølgende overskud
• Værnsregel ved koncernintern overdragelse af fast driftssted til udenlandsk datterselskab
• fuld genbeskatning af underskud i EU/EØS i strid med etableringsfriheden
• genoptagelse af tidligere år – styresignal fra SKAT
3
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0004.png
2.1 Opfølgning på en dom fra EU-Domstolen om genbeskatning
af udenlandske underskud fra før 2005 i faste driftssteder (2)
EU-Domstolens dom (C-48/13) Nordea Bank Danmark A/S
Danmark
Udlandet
Efter 2005 –
Territorialindkomstprincip
for selskaber
• Faste driftssteder i udlandet indgår ikke i indkomstopgørelsen, medmindre international sambeskatning
• Overgangsregel: Fortsat genbeskatning af underskud fra før 2005 i takt med efterfølgende overskud
• Værnsregel ved koncernintern overdragelse af fast driftssted til udenlandsk datterselskab opretholdt i
overgangsregel
• fuld genbeskatning af underskud i EU/EØS i strid med etableringsfriheden
• ændring af overgangsregel med fremadrettet virkning
4
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0005.png
2.2 Justering af definitionen af datterselskabsaktier (1)
EU-Domstolens dom (C-47/12) Kronos International Inc.
Afgrænsning af kapitalens frie bevægelighed og etableringsfriheden
• Dommen vedrører investeringer ud af EU
• Kapitalens frie bevægelighed gælder også over for tredjelande
• Faktiske forhold i sagen: 90 pct. ejerskab af selskab uden for EU/EØS
• Dom: Regel med mindst 10 pct. ejerskab
kapitalens frie bevægelighed
5
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0006.png
2.2 Justering af definitionen af datterselskabsaktier (2)
Danske regler om beskatning af danske moderselskaber med døtre uden for EU/EØS
Eksisterende regler: Udbytter og avancer skattefrie – hvis
• mindst 10 pct. ejerskab og
• udbyttet frafaldes eller nedsættes efter moder-/datterselskabsdirektivet eller DBO
Lovforslag: Udbytter og avancer skattefrie – hvis
• mindst 10 pct. ejerskab,
• datterselskabet er skattepligtigt uden fritagelse og
• udveksling af oplysninger på anmodning
Ingen ændring af datterselskabsdefinitionen ved indgående investeringer
6
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0007.png
2.3 Nedsættelse af indkomstbeskatningen af udbytter til visse
udenlandske selskaber
Afledt af kapitalfondssagerne om beskatning af udgående udbytter og renter, hvor den
umiddelbare modtager af udbyttet ikke er dets retmæssige ejer (beneficial owner).
Den skattepligtige af udbytterne er det selskab, der er den umiddelbare modtager af udbyttet.
Dette selskab kan påberåbe sig etableringsfriheden, hvis det er hjemmehørende i EU/EØS.
Forbud mod forskelsbehandling af sammenlignelige situationer, medmindre
forskelsbehandlingen kan retfærdiggøres af tvingende almene hensyn, hvilket bl.a. kan være
hensynet til imødegåelse af skatteunddragelse.
Selvom forskelsbehandlingen kan retfærdiggøres, vil den være underlagt
proportionalitetsprincippet.
Ikke proportionalt at beskatte udbyttebetalingen med en sats, der er højere end
selskabsskattesatsen.
Lovforslag: Nedsættelse af indkomstbeskatningen af udgående udbytter til 22 pct.
7
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0008.png
2.4 Omgåelse af udbyttebeskatning ved tilbagesalg til et
udstedende investeringsinstitut (1)
Dansk beskatning af udenlandske investorer
Udbytter af danske aktier og investeringsbeviser er skattepligtige i Danmark - kildeskat
Avance ved salg af danske aktier og investeringsbeviser er ikke skattepligtige i Danmark
Incitament til at konvertere udbytter til avancer
Tilbagesalg er et salg. Men når investorerne i fællesskab kan tilbagesælge til det udstedende
selskab, kan penge føres ud, samtidig med at ejerandelen bevares. Derfor reelt et udbytte.
Udlandet
Danmark
8
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0009.png
2.4 Omgåelse af udbyttebeskatning ved tilbagesalg til et
udstedende investeringsinstitut (2)
Gældende regler
Et tilbagesalg til det udstedende selskab kvalificeres som udgangspunkt som udbytter: Skattepligt
Undtagelse for investeringsbeviser og aktier i investeringsinstitutter – avancebeskatning: Ingen skattepligt
Lovforslaget
Tilbagesalg af aktier og investeringsbeviser i investeringsinstitutter udbyttebeskattes - svarende til reglerne
vedrørende almindelige aktier
Det er fortsat muligt at tilbagesælge til investeringsinstitutter omfattet af UCITS-direktivet
Det er fortsat muligt at tilbagesælge til investeringsinstitutter, der er børsnoterede
Ligesom ved almindelige aktier er der mulighed for at opnå dispensation hos SKAT
Ændringsforslag vedrørende danske investorer, der er lagerbeskattede
9
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0010.png
2.5 Omgåelse af udbyttebeskatning ved ombytning til
investeringsbeviser uden ret til udbytte (1)
Gældende regler
Minimumsbeskattede investeringsinstitutter kan i en periode udstede investeringsbeviser uden ret til
udbytte – i perioden fra årets udgang indtil generalforsamlingen
Udenlandske investorer kan inden generalforsamlingen afstå et investeringsbevis med udbytteret og
samtidig købe et bevis i samme afdeling uden udbytteret
Forskellen mellem salgspris og købspris er udbyttet. Det vil sige, at udbyttet er reelt konverteret til en
skattefri avance
Investor kan gennemføre transaktionen uden kursrisiko. Dette er ikke muligt ved alm. aktier
På den efterfølgende generalforsamling konverteres investeringsbeviset uden udbytteret automatisk til
et bevis med udbytteret. Året efter kan der igen ske salg og genkøb
Hvis investeringsinstituttet investerer i danske aktier, vil der ikke ske beskatning af danske
aktieudbytter, da minimumsbeskattede danske investeringsinstitutter har udbyttefrikort
10
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0011.png
2.5 Omgåelse af udbyttebeskatning ved ombytning til
investeringsbeviser uden ret til udbytte (2)
Lovforslaget
Indgrebet forhindrer, at der kan udstedes investeringsbeviser uden udbytteret i aktiebaserede
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning
Rene obligationsbaserede institutter friholdes – ikke incitament til omgåelse, da ikke dansk
beskatning af gevinster og renter
Lovforslaget betyder, at investor kan få fremrykket beskatningen
Indgrebet kan ikke afgrænses til kun at gælde udenlandske investorer
11
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0012.png
2.8 Justering af indgrebet mod utilsigtet udnyttelse af
virksomhedsordningen (1)
Gældende regler - lov nr. 992 af 16. september 2014 (L 200)
Indgreb mod utilsigtet udnyttelse af virksomhedsordningen ved indskud af privat gæld m.v.
• Indgrebets to hoved-/værnsregler:
• Beskatning ved sikkerhedsstillelse med virksomhedens aktiver for privat gæld (direkte beskatning)
• Manglende adgang til opsparing mod foreløbig beskatning, hvis indskudskontoen er negativ
SKM2015.745.SR – Skatterådsafgørelse vedr. spørgsmål om direkte beskatning
Skatterådet er af den opfattelse, at en sikkerhedsstillelse ikke skal beskattes direkte i den
personlige indkomst, men anses for overført i den såkaldte hæverækkefølge
12
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0013.png
2.8 Justering af indgrebet mod utilsigtet udnyttelse af
virksomhedsordningen (2)
Lovforslaget
Reglerne om sikkerhedsstillelse foreslås overført til et nyt og særskilt kapitel om
sikkerhedsstillelse
Hoved-/værnsreglen om sikkerhedsstillelse foreslås at indebære en overførsel i
hæverækkefølgen
• Hæverækkefølgen bestemmer således de skattemæssige konsekvenser af en sikkerhedsstillelse
• Hævning af skattepligtigt overskud/opsparet overskud beskattes som personlig indkomst/kapitalindkomst
• Hævning på indskudskontoen beskattes ikke, men negativ indskudskonto indebærer manglende
opsparingsmulighed
• Sikkerhedsstillelse er reelt udtryk for, at der er gjort brug af virksomhedens midler
• Kapitalafkastgrundlaget nedjusteres svarende til sikkerhedsstillelsen
13
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren
1633614_0014.png
2.8 Justering af indgrebet mod utilsigtet udnyttelse af
virksomhedsordningen (3)
Undtagelserne til hoved-/værnsreglen om sikkerhedsstillelse
• De tre oprindelige undtagelser foreslås videreført:
• Mulighed for at stille sikkerhed, hvis det sker som led i en sædvanlig forretningsmæssig disposition
(forretningsmæssigt begrundet sikkerhedsstillelse)
• Mulighed for at stille sikkerhed svarende til værdien af et stuehus på en blandet benyttet ejendom
• Mulighed for at udskifte gamle sikkerhedsstillelser frem til den 31. december 2017
• To nye undtagelser foreslås indført:
• Mulighed for at undgå skattemæssige konsekvenser ved midlertidig sikkerhedsstillelse, når en tidligere
privat bolig udlejes og dermed skal indgå i virksomhedsordningen
• Et ændringsforslag vil give mulighed for omlægning af gæld i et stuehus på en blandet benyttet ejendom
uden skattemæssige konsekvenser
14