Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 12
Offentligt
1569179_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har den 11. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål 4 til L 12, stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen
(EL), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 4
”Vil ministeren forholde sig til den kritik, som Konstruktørforeningen kommer
med i sit høringssvar, hvori Konstruktørforeningen anfører, at afskaffelsen af
forpligtelsen til, at Bedre Boligrådgivere også skal stå for indhentelse af tilbud
og byggestyring, vil føre til et brud med den oprindelige on -stop-shop tanke,
samt at dette vil føre til øget risiko for ansvarsforflygtigelse over for det endelige
resultat?”
Svar
Efter de gældende regler skal den godkendte BedreBolig-rådgivervirksomhed
selv, ved hjælp af egne medarbejdere, kunne levere ydelser angående kortlæg-
ning af en bygnings energibesparelses- og renoveringsmuligheder samt udar-
bejdelse af en plan for gennemførelse af energibesparelser og renovering. For
så vidt angår ydelser omkring tilbudsindhentning og projektstyring kan virksom-
heden i dag godkendes, såfremt virksomheden har en aftale med en underleve-
randør om, at vedkommende kan levere disse rådgivningsydelser på den god-
kendte virksomheds vegne.
I visse tilfælde kan det være fordelagtigt for virksomheder såvel som forbrugere,
at opgaverne kan blive fordelt mellem den oprindelige BedreBolig-virksomhed
og en samarbejdspartner. For det første vil det give en større fleksibilitet i for-
hold til opgaveløsningen, hvilket kan gøre ordningen mere eftertragtet for virk-
somhederne. Samtidig vil det medføre, at den oprindelige BedreBolig -rådgiver
kan henvise til samarbejdspartnere i de tilfælde, hvor samarbejdsp artneren har
større ekspertise eller erfaring inden for givne områder, end den oprindelige
rådgiver har. Dette kan for forbrugerne medføre en mere kompetent opgave-
håndtering på de respektive områder, end hvis det ikke var muligt at henvise til
en samarbejdspartner.
For at bygningsejeren fortsat skal opleve, at ordningen indeholder en one -stop-
shop efter den foreslåede lovændring, vil der blive fastsat regler om, at den
Ministeren
17. november 2015
J nr. 2015-2303
L 12 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om risiko for ansvarsforflygtigelse, hvis forpligtelsen til at Bedre Boligrådgivere også skal stå for indhentelse af tilbud og byggestyring afskaffes, til energi-, forsynings- og klimaministeren
BedreBolig-rådgivervirksomhed, der ikke er godkendt til levering af tilbudsind-
hentning og byggestyring, i stedet skal kunne henvise bygningsejeren til en
samarbejdspartner, der er godkendt til dette under BedreBolig -ordningen, såle-
des at bygningsejeren ikke selv skal finde denne virksomhed. BedreBolig-
virksomheden vil således fortsat fungere som den ene indgang til renoverings-
projektet, den oprindeligt var tiltænkt som.
Som det også fremgår af svaret på udvalgets spørgsmål 1 til L12, er BedreBo-
lig-ordningen indrettet således, at en BedreBolig-rådgivervirksomhed, som leve-
rer tilbudsindhentning og projektstyring, godt kan tage over fra en anden Bed-
reBolig-rådgivervirksomhed, der har leveret kortlægning af en bygnings energi-
besparelses- og renoveringsmuligheder, bl.a. ved hjælp af en BedreBolig-plan.
En BedreBolig-rådgivervirksomhed, som alene udfører tilbudsindhentning og
projektstyring angående gennemførelse af energibesparelser og renovering,
hvor en anden virksomhed har udarbejdet en BedreBolig -plan for bygningen, vil
være ansvarlig efter de almindelige regler om erstatning i forbindelse med råd-
giveransvar. Lovforslaget ændrer ikke på dette forhold.
Med venlig hilsen
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
Side 2
Lars Chr. Lilleholt