Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1603977_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Rasmus Horn Langhoff (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
25. februar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
76 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemed-
lem af udvalget (MFU) Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål nr. 76:
J.nr.
”Gør det indtryk på ministeren, at 13.000 enlige forsørgere rammes af regeringen
og Dansk Folkepartis planlagte kontanthjælpsloft, og at forslaget dermed kan have
alvorlige sociale konsekvenser for de berørte børn?”
Svar:
Kontanthjælpsloftet skal sikre, at det kan betale sig at arbejde for alle modtagere af
kontanthjælp mv. Kontanthjælpsloftet sikrer dette, ved at der bliver en større øko-
nomisk gevinst ved at tage et job til en løn i den lave ende af lønskalaen frem for at
modtage kontanthjælp.
Jeg mener, det er afgørende at styrke incitamentet – også for enlige forsørgere i
kontanthjælpssystemet - til at tage et job. For det allerbedste for børnene og for fa-
miliernes fremtid er, at mor eller far går på arbejde.
Det økonomiske incitament til at komme i beskæftigelse er i dag særligt lavt for
bl.a. enlige forsørgere, der modtager kontanthjælp. Fx er gevinsten for en typisk
enlig forsørger med tre børn ved at komme i beskæftigelse til en løn på 17.700 kr. i
dag ca. 600 kr. efter skat. Med det foreslåede kontanthjælpsloft vil gevinsten være
ca. 4.400 kr. pr. måned efter skat.
Jeg mener samtidig, at det beløb, som en kontanthjælpsmodtager fremover vil have
til rådighed er rimeligt. Fx vil en typisk enlig forsørger med tre børn med udgangs-
punkt i familietypeberegninger fortsat have cirka 12.800 til rådighed hver måned,
når skatten og huslejen er betalt.
På den baggrund er lovforslaget udtryk for en rimelig balance mellem på den ene
side at sikre, at det altid kan betale sig at arbejde, og på den anden side at kontant-
hjælpen skal udgøre et rimeligt, midlertidigt forsørgelsesgrundlag.
Desuden vil den enkelte borger – ved at arbejde selv få timer om ugen – kunne
skabe plads under loftet til igen at modtage hele eller dele af den særlige støtte eller
boligstøtte, vedkommende måtte have mistet på grund af loftet.
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 76: MFU spm. om det gør indtryk på ministeren, at 13.000 enlige forsørgere rammes af regeringen og Dansk Folkepartis planlagte kontanthjælpsloft, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2