Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1602683_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
24. februar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
62 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn
Jensen (S).
Spørgsmål nr. 62:
J.nr.
”Kan ministeren bekræfte, at regeringen og Dansk Folkeparti med lovforslaget
skærer i rådighedsbeløbet for kontanthjælpsmodtagere – både for enlige mødre,
par på kontanthjælp og handicappede kontanthjælpsmodtagere – på trods af, at
Pia Kjærsgaard (DF) i valgkampen på dr.dk lovede, at ”Kontanthjælpen skal ikke
sænkes”, (http://www.dr.dk/nyheder/politik/valg2015/kandidater/pia-
kjaersgaard/698) og Kenneth Kristensen Berth (DF) lovede, at ”Hvis det skal være
mere attraktivt at arbejde frem for at gå ledig, skal det ske ved at hæve beskæftigel-
sesfradraget - ikke ved at sænke ydelser”
(http://www.dr.dk/nyheder/politik/valg2015/kandidater/kenneth-kristensenberth/
442)?”
Svar:
Kontanthjælpsloftet sætter en overligger for, hvor meget en modtager af kontant-
hjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse samlet set kan modtage i kontant-
hjælp (herunder uddannelseshjælp og integrationsydelse), særlig støtte og bolig-
støtte.
Jeg kan bekræfte, at såfremt de samlede ydelser overstiger loftet, vil det indebære,
at der reduceres i boligstøtte og/ eller særlig støtte, hvilket isoleret set indebærer et
lavere rådighedsbeløb. Dette gælder for alle, der modtager kontanthjælp, uddannel-
seshjælp eller integrationsydelse. Loftet er dog indrettet således, at ingen kan få
den samlede ydelse reduceret med mere end summen af særlig støtte og boligstøtte.
Dermed reduceres selve kontanthjælpen ikke. Derudover indgår boligstøtte til
stærkt bevægelseshæmmede med særlige boligbehov ikke under loftet og kan der-
med ikke reduceres.
Jeg kan samtidig bekræfte, at hvis en kontanthjælpsmodtager, som vurderes at
kunne arbejde 225 timer inden for et år, ikke opfylder beskæftigelseskravet, vil det
indebære en reduktion af kontanthjælpen og dermed et lavere rådighedsbeløb. Per-
soner omfattes imidlertid ikke af 225-timesreglen, hvis kommunen vurderer, at det
ikke aktuelt er realistisk, at pågældende kan arbejde svarende til kravet. Ugifte, der
modtager hjælp på SU-niveau, bliver fritaget for 225 timers reglen. Det samme
gælder for ugifte, der modtager integrationsydelse.
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om regeringen og Dansk Folkeparti med lovforslaget skærer i rådighedsbeløbet for kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
1602683_0002.png
Jeg vil i øvrigt henvise til svar på spørgsmål 3 og 4 samt de rådighedsbeløb for for-
skellige familietyper, der er offentliggjort på Beskæftigelsesministeriets hjemme-
side:
http://bm.dk/da/Aktuelt/Pressemeddelelser/Arkiv/2015/11/Aftale%20om%20konta
nthjaelp%20-%20det%20skal%20kunne%20betale%20sig%20at%20arbejde.aspx
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2