Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1603956_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
25. februar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
58 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen (EL).
Spørgsmål nr. 58:
J.nr.
”Kan ministeren bekræfte Udbetaling Danmarks oplysninger om, at det foreslåede
kontanthjælpsloft kan medføre op til 11 skriftlige henvendelser om beregning og
genberegning af boligstøtte til en enkelt borger inden for en periode på 2 måne-
der?”
Svar:
Da lovforslaget blev sendt i ekstern høring pågik der stadig drøftelser med Udbeta-
ling Danmark om den lovgivningsmæssige udmøntning af administrationen af kon-
tanthjælpsloftet. Lovforslaget er blevet tilrettet i overensstemmelse med disse drøf-
telser inden fremsættelsen.
Udbetaling Danmark har i en uddybning af høringssvaret efterfølgende udtrykt til-
fredshed med, at flere af de problemstillinger, som påpeges i det oprindelige hø-
ringssvar, og som efter Udbetaling Danmarks opfattelse ville bidrage til flere hen-
vendelser og klager, er blevet løst i det fremsatte lovforslag.
Den 1. januar 2016 trådte de nye regler for beregning af boligstøtte i kraft. Efter
disse regler beregnes og genberegnes boligstøtten løbende på grundlag af oplysnin-
gerne i indkomstregistret. For borgere/husstande med varierende indkomster vil
dette i sig selv medføre, at borgeren løbende modtager skriftlige henvendelser (ag-
terskrivelser og afgørelser) omkring regulering af boligstøtten.
Som det også fremgår af høringssvaret fra Udbetaling Danmark, kan en stor del af
de reguleringer, der følger af kontanthjælpsloftet for personer med varierende ind-
komster, håndteres i forbindelse med de skrivelser, der allerede ville skulle sendes
som følge af boligstøttereglerne.
Med hensyn til det konkrete eksempel i Udbetaling Danmarks høringssvar bemær-
kes det, at Udbetaling Danmark medregner henvendelser til borgerne vedrørende
nedsættelse af både boligstøtte og særlig støtte. Det er imidlertid kun en mindre an-
del af de borgere, som vil få nedsat ydelser som følge af loftet, som vil få nedsat
både særlig støtte og boligstøtte – og som yderligere har varierende indkomster. På
den baggrund kan beskrivelsen fra Udbetaling Danmark betragtes som en beskri-
velse af de mest komplekse situationer, som ikke forventes at ville forekomme sær-
ligt hyppigt.
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om stigning i henvendelser om beregning og genberegning af boligstøtte, til beskæftigelsesministeren
I forlængelse heraf bemærkes det, at der ved udarbejdelsen af den kommende be-
kendtgørelse om loftsadministrationen vil blive fastsat regler, sådan at administra-
tionen kan gøres så smidig som mulig og minimere antallet af henvendelser til bor-
gerne, i det omfang hensynet til borgerens retssikkerhed tilsiger det.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2