Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1602649_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
24. februar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
3 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn
Jensen (S).
Spørgsmål nr. 3:
J.nr. 2016-1009
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. februar 2016 fra Danske Handi-
caporganisationer om organisationens forslag vedrørende L 113, jf. L 113 - bilag
4.”
Svar:
Danske Handicaporganisationer (DH) har gjort opmærksom på en række forhold
vedr. L 113, som efter deres vurdering medfører negative konsekvenser for perso-
ner med handicap særligt hårdt. DH nævner bl.a., at personer med handicap, som
har særlige boligmæssige behov, er i risiko for ikke at kunne betale deres husleje,
og at både aktivitetsparate og jobparate personer med handicap risikerer at blive
ramt hårdere af 225-timers-reglen, fordi arbejdsmarked ikke er rummeligt nok.
Jeg er helt enig i, at der skal sikres et mere rummeligt arbejdsmarked for personer
med handicap. Det ligger regeringen meget på sinde, at vi understøtter, at personer
med handicap kan komme til at deltage på det ordinære arbejdsmarked – og det er
vigtigt, at kommunerne gør brug af de forskellige ordninger, der er for at hjælpe
personer med nedsat arbejdsevne i beskæftigelse.
Det helt overordnede formål med lovforslaget er at sikre, at det bedre kan betale sig
at arbejde. Derfor er alle modtagere af integrationsydelse, uddannelseshjælp og
kontanthjælp omfattet af et loft over den samlede hjælp. Det er særlig støtte og bo-
ligstøtte, der vil blive reduceret, hvis den samlede hjælp overstiger loftet. Boligstøt-
te, der udbetales efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede, nedsættes dog ikke
som følge af loftet.
Indførelsen af loftet over kontanthjælpen ændrer ikke på satserne i kontanthjælps-
systemet. Det vil sige, at borgerne modtager den samme forsørgelsesydelse som
hidtil. For de personer, som modtager de laveste satser, er loftet indrettet sådan, at
de pågældende har mulighed for at modtage en vis del særlig støtte og boligstøtte.
Loftet er samtidig indrettet sådan, at hvis man får nogle timers beskæftigelse, redu-
ceres loftets virkning, så man igen får noget mere i boligstøtte og særlig støtte.
I forhold til 225 timers reglen skal det understreges, at der foreslås en række for-
længelses- og undtagelsesmuligheder, så personer, der slet ikke kan arbejde, ikke
bliver omfattet af reglen.
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 8/2-16 fra Danske Døves Landsforbund om lovforslagets konsekvenser for døve og andre handicappede, der vurderes arbejdsparate, men ikke kan komme på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
I aftalen har vi samtidig lagt vægt på, at kommunerne skal være særligt opmærk-
somme på at hjælpe kontanthjælpsmodtagere, der er i risiko for at blive berørt af
225 timers reglen, i job. Det kan fx være situationer, hvor borgeren har særligt van-
skeligt ved at finde en relevant jobåbning på grund af et handicap, og hvor kom-
munen kan hjælpe med at tilvejebringe de nødvendige forudsætninger (hjælpemid-
ler eller lignende) for, at personen kan varetage jobbet.
Jeg mener derfor, at vi har fundet den rette balance mellem at stille krav om rådig-
hed for personer i kontanthjælpssystemet og at undtage de personer, som ikke kan
opfylde dette krav.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2