Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1608480_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
8. marts 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
126 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn
Jensen (S).
Spørgsmål nr. 126:
J.nr. 2016-1009
”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt ministeren forventer, at indførelsen af et kon-
tanthjælpsloft i Danmark vil medføre, at flere kontanthjælpsmodtagere flytter fra
de fire største kommuner?”
Svar:
Jeg mener ikke, at kontanthjælpsloftet i sig selv medfører, at flere flytter fra de
største byer.
Kontanthjælpsloftet skal sikre, at der er et større økonomisk incitament til at arbej-
de. Sagen er den, at der for alt for mange kontanthjælpsmodtagere ikke er et til-
strækkeligt økonomiske incitament til at arbejde. Det vigtigste formål med loftet er
at understøtte, at flere skifter kontanthjælpen ud med et job.
Med kontanthjælpsloftet vil det være sådan, at et kontanthjælpsægtepar med tre
børn fortsat har ca. 15.000 kr. til rådighed om måneden, efter skatten og husslejen
er betalt, når der tages udgangspunkt i de almindelige familietypeberegninger.
Hvis man har valgt at bo i et relativt dyrt lejemål, vil rådighedsbeløbet naturligvis
være lavere. Men det må være op til den enkelte familie at afgøre, hvor stor en del
af indkomsten man vil bruge på boligudgifter. Sådan er det jo også for de familier,
hvor begge forældre går på arbejde hver dag.
Og så er det jo netop de familier, der har modtaget høj boligstøtte og særlig støtte,
der i dag har et særligt lavt økonomisk incitament til at gå i arbejde. Det ændrer vi
på nu, så der altid er en økonomisk gevinst ved at gå i arbejde.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen