Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 15/14322
Ændringsforslag
til 2. behandlingen af
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte,
integrationsloven og forskellige andre love (Kontanthjælpsloft, 225 timers regel, ferie til
uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere m.v.) – L113
Af
et mindretal
(EL),
...:
Til § 1
1)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 b, stk. 5,
ændres »ophør af hjælpen,« til: »ophør af hjælpen og«
og
nr. 2
udgår.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
[Særlig støtte efter § 34 indgår ikke i den samlede hjælp, der reduceres af kontanthjælpsloftet]
2)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 c, stk. 2,
udgår: »først fuldt ud i den særlige støtte efter § 34 og
herefter« og », jf. dog stk. 5, 3. pkt. og stk. 6, 3. pkt«.
[Teknisk korrektion]
3)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 c, stk. 3,
udgår: »Den særlige støtte efter § 34 indgår med
beløbet for den kalendermåned, hvor personen er berettiget til hjælpen for den første hele
kalendermåned.«
[Teknisk korrektion]
4)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 c, stk. 4,
udgår: »særlig støtte og «.
[Teknisk korrektion]
5)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 c, stk. 5,
udgår: »Udbetaling Danmark kan regulere mellem
særlig støtte efter § 34 og boligstøtte svarende til den nye beregning af nedsættelsen af den samlede
hjælp for den pågældende måned.«
[Teknisk korrektion]
6)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 c, stk. 6,
udgår: »Udbetaling Danmark kan regulere mellem
særlig støtte efter § 34 og boligstøtte vedrørende nedsættelsen af den samlede hjælp.«
7)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 d, stk. 2,
udgår: »samt eventuel tildeling af særlig støtte efter §
34« og »den særlige støtte efter § 34 og«
[Teknisk korrektion]
8)
Nr. 10
udgår.
[Teknisk korrektion]
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm., om handicappede, kronisk syge og andre svage grupper vil være omfattet af kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen trods ændringsforslag om at friholde en gruppe handicappede, til beskæftigelsesministeren
1607002_0002.png
9)
I
nr. 17
ændres »§ 25 c, § 25 e« til: »§ 25 c og § 25 e«, og »og § 34, stk. 6, 2. pkt« udgår.
[Teknisk korrektion]
Til § 6
10)
I
stk. 2
udgår: » og 10«
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
I forslagets § 1, nr. 5, ad § 25 b, stk. 5, indgår i beregningen af den samlede hjælp:
1)integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp samt tillæg efter §§ 22-25, bortset fra
dansktillæg efter § 22, stk. 4-8, 2)særlig støtte efter § 34 og 3)boligstøtte efter kapitel 1-9 i lov om
individuel boligstøtte, bortset fra boligstøtte, der ydes til personer, der er omfattet af § 23, stk. 2 og
3, i lov om individuel boligstøtte.
Det foreslås, at særlig støtte efter § 34 ikke skal indgå i beregningen af den samlede hjælp, der
reduceres som følge af kontanthjælpsloftet. Personer, der modtager hjælp efter §§ 22-25 i lov om
aktiv socialpolitik vil herefter alene få reduceret i boligstøtten som følge af kontanthjælpsloftet.
[Begrundes yderligere af forslagsstilleren]
Til nr. 2-7
Konsekvensændringer i lovforslaget som følge af, at særlig støtte efter § 34 ikke indgår i
beregningen af den samlede hjælp.
Til nr. 8-10
Som en konsekvens af, at særlig støtte efter § 34 ikke indgår i beregningen af den samlede hjælp,
overflyttes udbetaling af særlig støtte efter § 34 ikke til Udbetaling Danmark.
Økonomi
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ændringsforslaget skønnes at medføre direkte offentlige merudgifter til særlig støtte på 15 mio. kr. i
2016, 55 mio. kr. i 2017, 55 mio. kr. i 2018 og 50 mio. kr. i 2019 opgjort før tilbageløb og
adfærdsmæssige konsekvenser, jf. nedenstående tabel.
Tabel: Samlede økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget i 2016-2019
Mio. kr. 2016-priser
Stat
Kommuner
2016
5
10
2017
15
45
2018
10
40
2019
10
40
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm., om handicappede, kronisk syge og andre svage grupper vil være omfattet af kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen trods ændringsforslag om at friholde en gruppe handicappede, til beskæftigelsesministeren
1607002_0003.png
Samlede direkte konsekvenser før skat tilbageløb
og adfærdsmæssige konsekvenser i alt
Samlede direkte konsekvenser efter skat,
tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
15
10
55
45
55
50
50
55
Kommunernes udgifter til særlig støtte er omfattet af budgetgarantien.
Merudgifterne i 2016 som følge af ændringsforslaget optages på lov om tillægsbevilling for 2016.
De samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne af ændringsforslaget skal forhandles med
de kommunale parter.