Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
115 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 115:
3. marts 2016
J.nr.
”Vil ministeren bekræfte, at det af ministeren stillede ændringsforslag om at frihol-
de en gruppe handicappede fra kontanthjælpsloftet stadig vil medføre, at en stor
gruppe handicappede, kronisk syge og andre svage grupper vil være omfattet af
kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen? Vil ministeren beskrive disse grupper og
deres antal, samt svare på, om ministeren vil stille ændringsforslag, der friholder
disse grupper for kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen? Såfremt ministeren ikke
vil det, bedes han begrunde, hvorfor ministeren kun vil undtage visse grupper af
handicappede og kronisk syge.”
Svar:
Det har været afgørende for regeringen, at der med dette lovforslag skabes den rette
balance mellem et rimeligt midlertidigt forsørgelsesniveau for personer i kontant-
hjælpssystemet på den ene side og et reelt incitament til at arbejde på den anden.
Dette gælder som udgangspunkt for alle i kontanthjælpssystemet.
Med regeringens ændringsforslag til L 113, der undtager boligstøtte og særlig støtte
for handicappede i bestemte situationer sikres det, at borgere, der visiteres til en
bolig, de har behov for på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, ikke
får reduceret særligstøtte eller boligstøtte som følge af loftet over kontanthjælpen.
Dette vil også gælde for særlig støtte og boligstøtte for personer, der er stærkt be-
vægelseshæmmede eller døgnhjælpsmodtagere, uanset om de har fået anvist boli-
gen af kommunen eller har fundet den selv.
Kontanthjælpsloftet indebærer, at der kan reduceres i hjælpen til boligudgifter, men
med de nævnte undtagelser vil bevægelseshæmmede og personer med nedsat fysisk
og psykisk funktionsevne, ikke få reduceret deres hjælp til betaling af boligudgif-
ter. Det er en hensigtsmæssig undtagelse, da disse persongrupper kan have højere
nødvendige boligudgifter, og de pågældende er enten visiteret og anvist til boligen
af kommunen eller får udbetalt boligstøtte efter reglerne for bevægelseshæmmede
m.v. af Udbetaling Danmark.
Lovforslaget medfører i øvrigt ingen ændringer af de andre muligheder, der er for
at yde hjælp til handicappede efter fx serviceloven.