Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1607000_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
115 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 115:
3. marts 2016
J.nr.
”Vil ministeren bekræfte, at det af ministeren stillede ændringsforslag om at frihol-
de en gruppe handicappede fra kontanthjælpsloftet stadig vil medføre, at en stor
gruppe handicappede, kronisk syge og andre svage grupper vil være omfattet af
kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen? Vil ministeren beskrive disse grupper og
deres antal, samt svare på, om ministeren vil stille ændringsforslag, der friholder
disse grupper for kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen? Såfremt ministeren ikke
vil det, bedes han begrunde, hvorfor ministeren kun vil undtage visse grupper af
handicappede og kronisk syge.”
Svar:
Det har været afgørende for regeringen, at der med dette lovforslag skabes den rette
balance mellem et rimeligt midlertidigt forsørgelsesniveau for personer i kontant-
hjælpssystemet på den ene side og et reelt incitament til at arbejde på den anden.
Dette gælder som udgangspunkt for alle i kontanthjælpssystemet.
Med regeringens ændringsforslag til L 113, der undtager boligstøtte og særlig støtte
for handicappede i bestemte situationer sikres det, at borgere, der visiteres til en
bolig, de har behov for på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, ikke
får reduceret særligstøtte eller boligstøtte som følge af loftet over kontanthjælpen.
Dette vil også gælde for særlig støtte og boligstøtte for personer, der er stærkt be-
vægelseshæmmede eller døgnhjælpsmodtagere, uanset om de har fået anvist boli-
gen af kommunen eller har fundet den selv.
Kontanthjælpsloftet indebærer, at der kan reduceres i hjælpen til boligudgifter, men
med de nævnte undtagelser vil bevægelseshæmmede og personer med nedsat fysisk
og psykisk funktionsevne, ikke få reduceret deres hjælp til betaling af boligudgif-
ter. Det er en hensigtsmæssig undtagelse, da disse persongrupper kan have højere
nødvendige boligudgifter, og de pågældende er enten visiteret og anvist til boligen
af kommunen eller får udbetalt boligstøtte efter reglerne for bevægelseshæmmede
m.v. af Udbetaling Danmark.
Lovforslaget medfører i øvrigt ingen ændringer af de andre muligheder, der er for
at yde hjælp til handicappede efter fx serviceloven.
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm., om handicappede, kronisk syge og andre svage grupper vil være omfattet af kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen trods ændringsforslag om at friholde en gruppe handicappede, til beskæftigelsesministeren
I forhold til 225 timers reglen så er der i lovforslaget en generel undtagelse, hvoref-
ter alle, arbejdsevne vurderes at være så begrænset, at vedkommende ikke kan opnå
beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, er undtaget fra kravet. Derfor mener
jeg ikke, at der er behov for yderligere undtagelser.
Det er samtidig ikke korrekt, at en stor gruppe af udsatte borgere forventes omfattet
af 225-timers reglen, og det fremgår derfor også af bemærkningerne til lovforsla-
get, at ”det må forventes, at en stor andel af de personer, der er vurderet som aktivi-
tetsparate, vil være omfattet af undtagelsen”.
Strukturelt forventes ca. 63.900 kontanthjælpsmodtagere (herunder uddannelses-
hjælpsmodtagere) at opnå sammenlagt 12 måneder på kontanthjælp m.v. og der-
med være omfattet af 225 timers reglen. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at
knap 7.000 aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere mv. vil blive berørt af 225 ti-
mers reglen. Heraf skønnes 6.400 at være ugifte, hvormed ydelsesreduktionen bil
være 500 kr. eller 1.000 kr. pr. måned. Knap 600 af de berørte aktivitetsparate vur-
deres at være gifte.
Jeg er samtidig helt enig i, at vi skal have et rummeligt arbejdsmarked, så udsatte
borgere, herunder handicappede, har muligheder for komme i job. Det er derfor
vigtigt, at kommunerne gør brug af de forskellige ordninger, der er for at hjælpe
personer med nedsat arbejdsevne i beskæftigelse.
Desuden er det understreget i lovforslaget, at hvis der er personer på kontanthjælp
– herunder handicappede – som mere permanent slet ikke kan arbejde, så skal
kommunen overveje om der er grundlag for at forelægge sagen for rehabiliterings-
teamet for at tage stilling til om der er grundlag for tilkendelse af ressourceforløb,
fleksjob eller førtidspension.
Med hensyn til omfanget af borgere med handicap henviser jeg til mit svar på
spørgsmål nr. 9 til L 113.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2