Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102
Offentligt
1622964_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. april 2016
2016-1133
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 13. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 102 - Forslag til lov om ændring af lov om letbane på
Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov
om trafikselskaber (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i anlægspe-
rioden m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 28:
Vil ministeren hos de kommuner og ledningsejere, som er involveret i letbane-
projektet i Ring 3, indhente information om, hvilke projekter og omkostnin-
gerne hertil i relation til letbaneprojektet der ikke er taget med i det foreliggen-
de anlægsbudget? Det gælder eksempelvis stationsudbygninger og -flytninger,
P-pladser, fortovsbelægninger, ramper m.v. Ministeren bedes ligeledes give et
bud på tidshorisonten for dette, og hvordan det kan passe ind i den videre pro-
ces med letbaneprojektet.
Svar:
Jeg har fået oplyst, at samtlige omkostninger, der er nødvendige for at bygge
letbanen på Ring 3 som beskrevet i lovforslaget, er medtaget i anlægsbudgettet
for projektet. Denne afgrænsning er i overensstemmelse med den normale
praksis inden for Transport- og Bygningsministeriets område.
På det kommende møde i forligskredsen bag projektet, jf. også mit svar på spm.
27, vil jeg bede mine embedsmænd redegøre nærmere for, hvordan afgræns-
ningen nærmere er foretaget, så vi forhåbentlig kan få ryddet disse spørgsmål
af vejen.
Med hensyn til ledningsejernes omkostninger til flytning af ledninger kan jeg
oplyse, at jeg på baggrund af ledningsejernes høringssvar på lovforslaget tog
initiativ til at nedsætte et hurtigt arbejdende udvalg med deltagelse af lednings-
ejerne, som fik til opgave at udarbejde et konsolideret bud på omkostningerne
til ledningsomlægninger. Udvalgets rapport (”Redegørelse om afklaring af om-
kostninger til ledningsomlægninger og ledningsejernes mulighed for finansie-
ring heraf”) oversendte jeg til Folketinget den 23. februar 2016.
L 102 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om ministeren, hos de kommuner og ledningsejere, som er involveret i letbaneprojektet i Ring 3, vil indhente information om, hvilke projekter og omkostningerne hertil i relation til letbaneprojektet der ikke er taget med i det foreliggende anlægsbudget, til transport- og bygningsministeren
1622964_0002.png
For så vidt angår udgifter som kommunerne og Region Hovedstaden planlæg-
ger at afholde som følge af letbanen, kan disse falde i to kategorier. For det før-
ste kan der være tale om tilkøb til det konkrete anlægsprojekt, fordi kommu-
nerne ønsker en særlig løsning, som ligger ud over de rammer, som der har
været enighed om blandt parterne. Sådanne tilkøb skal under alle omstændig-
heder aftales forud for udbuddet, idet de skal prissættes og udføres af de sam-
me entreprenører, som skal bygge banen. Som det er anført i lovforslagets be-
mærkninger, er der pt. planlagt tilkøb for 2-300 mio. kr. inkl. den såkaldte
DTU-løsning.
For det andet kan der være tale om andre kommunale og regionale udgifter,
som man kommunalt og regionalt måtte finde hensigtsmæssige at udføre i rela-
tion til anlægget af letbanen. Det kan f.eks. være ombygning af anden infra-
struktur, så det optimeres i forhold til letbanen eller bredere investeringer i
arealer og byrum, som anlægget af letbanen muliggør eller aktualiserer.
Jeg vil selvfølgelig gerne forsøge også at skaffe et overblik over disse udgifter
frem mod, at resultaterne af udbuddet foreligger. Jeg vil i givet fald foreslå, at
letbaneselskabet får opgaven med at indsamle og systematisere oplysningerne.
Særligt om stationerne i Herlev og Glostrup kan jeg oplyse, at der – som det
også fremgår af lovforslagets bemærkninger pågår udarbejdelse af beslutnings-
grundlag. Der er tale om to projekter, som ville være til gavn for letbanen, men
som ikke er en forudsætning for, at projektet kan etableres, og som også tjener
andre og særskilte trafikale formål. Projekterne skal således i givet fald gen-
nemføres som særskilte projekter med egen bevilling. I de samfundsøkonomi-
ske beregninger er i sin tid valgt forudsætningsvis at lægge til grund, at projek-
terne gennemføres.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt