Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102
Offentligt
1621975_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. april 2016
[j.nr.]
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 14. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L102 - Forslag til lov om ændring af lov om letbane på
Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov
om trafikselskaber. (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i anlægspe-
rioden m.v.)., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål nr. 26:
Vil ministeren oversende et skema, der viser henholdsvis anlægsomkostninger
og samfundsøkonomiske gevinster eller tab ved gennemførelse af de
transportprojekter, som ministeren opremsede på samrådet den 12. april 2016
om lovforslag L 102, samt for de letbaneprojekter, der har været undersøgt de
seneste år (Aalborg, Aarhus, Odense og Ring 3)?
Svar:
Som ønsket vedlægger jeg hermed et skema over anlægsøkonomi og samfunds-
økonomi for de undersøgte letbaneprojekter, samt for de anlægsprojekter jeg
nævnte på vejområdet, hvor der er vedtaget en anlægslov eller udarbejdet be-
slutningsgrundlag (typisk VVM) men finansieringen udestår. Endvidere nævn-
te jeg E45 i Østjylland, hvor der har været gennemført en række strategiske
analyser.
Derudover står vi som bekendt også over for at skulle finde løsninger på andre
store udfordringer i den kollektive trafik. Derfor nævnte jeg også DSB’s behov
for at indkøbe nyt togmateriel til håndtering af regionaltrafikken på Sjælland
fra 2020.
Som nævnt på samrådet den 12. april er dette blot tænkt som eksempler på
projekter, som er undersøgt, men som det hidtil ikke har været muligt at finde
råderummet til at realisere.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt
L 102 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af et skema, der viser henholdsvis anlægsomkostninger og samfundsøkonomiske gevinster eller tab ved gennemførelse af de transportprojekter, som ministeren opremsede på samrådet 12/4-16, samt for de letbaneprojekter, der har været undersøgt de seneste år (Aalborg, Aarhus, Odense og Ring 3), til transport- og bygningsministeren
1621975_0002.png
Tabel 1. Anlægsøkonomi og samfundsøkonomi for anlægsprojekter
Projekt
Letbaneprojekter
1
Aarhus Letbane
Odense Letbane
Ring 3 Letbane
Aalborg Letbane
Vejprojekter vedtaget ved anlægslov
Anlæg af Frederikssundmotorvejen (Tværvej-Frederikssund) - etape 3 og 4
Udbygning af Fynske Motorvej (Odense V-Nørre Aaby) - etape 2 og 3
Udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense - etape 2
Udbygning af Helsingørmotorvejen (Hørsholm S - Isterød) - etape 2
Vejprojekter undersøgt ved VVM eller beslutning herom
Udbygning af motorvej E45 mellem Fredericia S og Kolding
Udbygning af rute 54 (Næstved-Rønnede)
3
Anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse (Egholmlinjen)
Udbygning af Skovvejen, etape 3 (Regstrup-Kalundborg)
Udbygning af rute 26 (Aarhus-Viborg)
Øvrige projekter
Udvidelse af E45 Aarhus S-Skanderborg S****
1
Intern rente
2
Anlægsoverslag
Side 2/2
mia. kr. (2016-pl)
1,9
2,3
4,2
1,8
0,8
0,8
Negativ
Negativ
7
5
3
3
3,7
2,3
1,5
0,8
15
7-10
5
5
2
0,6
0,7-1,0
6,7
2,0
3,7
6,3-8,7
0,5
For letbaneprojekterne er kun anlægsøkonomien for selve anlægget af letbanen gengivet, som staten
bidrager til i Aarhus, Odense og Ring 3. Hertil kommer driftsrelaterede anlægsinvesteringer (tog, drifts-
og vedligeholdelsescenter mv.), som de lokale parter (kommuner og regioner) som udgangpunkt selv
finansierer.
2
Der knytter sig visse metodiske udfordringer til den genberegning af samfundsøkonomien der er fore-
taget for tidligere undersøgte vejprojekter, som er beskrevet i Vejdirektoratets notat af 8. februar 2016.
3
Anlægsoverslaget stammer fra forundersøgelsen og dækker motorvejløsninger. I anlægsoverslaget er
fratrukket de 350 mio. kr., der blev afsat til en 1. etape i Trafikaftale af 24. juni 2014. Der er pt. en VVM-
undersøgelse i gang på projektet med dertil hørende kvalificeret beregning af anlægsoverslag. Den in-
terne rente stammer ligeledes fra forundersøgelsen. Tallene er derfor behæftet med usikkerhed.
4
Projektet er undersøgt i en strategisk analyse fra 2014 om udbygning af den østjyske motorvej (E45).
Der vil skulle udarbejdes et egentligt beslutningsgrundlag.