Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102
Offentligt
1621164_0001.png
Side 1 af 2
Talemanuskript til brug for samråd om L 102 den 12. april 2016
Samrådsspørgsmål B:
Set i lyset af den stramme anlægsøkonomi bedes ministeren
oplyse, hvilke infrastrukturelle projekter de afsatte midler til
letbanen i Ring 3-korridoren alternativt kunne bruges til?
Svar:
Givet at det efter en nærmere aftale i den grønne forligskreds
skulle være muligt at frigøre midler fra letbaneprojektet til
andre projekter ved at udskyde eller ændre projektet, så tror jeg
ikke det er svært for nogen af os at komme med ideer og forslag.
F.eks. findes en række konkrete projekter på statsvejene, hvor
der er vedtaget anlægslove, men hvor det ikke har været muligt
at finde råderummet til at realisere projekterne. Det gælder:
De sidste etaper af Frederikssundsmotorvejen
E20 på Fyn mellem Odense og Nr. Aaby
Etape 2 af udbygningen af den fynske motorvej syd om
Odense
L 102 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/4-16, til transport- og bygningsministeren
Side 2 af 2
Udbygning af Helsingørmotorvejen mellem Hørsholm S og
Isterød
Så er der også en række projekter, hvor vi har et
beslutningsgrundlag (typisk VVM) men hvor der ligeledes
udestår at finde finansiering. Det drejer sig om:
Udbygning af rute 26 mellem Aarhus og Viborg
Udbygning af rute 54 mellem Næstved og Rønnede
Anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse
Udbygning af Skovvejen mellem Regstrup og Kalundborg
Udbygning af E45 mellem Fredericia S og Kolding
Man kunne også nævne E 45 i Østjylland, hvor der er stor
trafikvækst og gennemført en række strategiske analyser.
Og hvis man skulle ønske at holde pengene i den kollektive
trafik kunne man tage fat på DSBs mangel på materiel til
håndtering af regionaltrafikken på Sjælland fra 2020.