NOTAT
Dato
J. nr.
22. marts 2016
2016-1133
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål vedrørende L102 – Forslag til lov om ændring af lov om letbane
på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
lov om trafikselskaber (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i an-
lægsperioden m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål 17:
Ministeren bedes udarbejde et skema, så det er enkelt at sammenligne hhv. en
letbaneløsning med en BRT løsning ud fra følgende parametre: samfundsøko-
nomi, forventet udgift til anlæg, forventet udgift til materiel, forventet udgift
for stat, region, kommune, forventet afkast i driftssituationen, trængselsforhold
og miljøforhold, herunder støj og udledning af klimagasser i anlægssituation og
driftssituation?
Svar:
Rapporten ’Ring 3 – Letbane eller BRT?’ fra 2010 indeholder en sammenlig-
ning mellem en letbane-løsning og en BRT-løsning på en række af de i spørgs-
målet nævnte parametre. Der henvises til rapporten, særligt rapportens tabel
2.1 og 2.2., der vedlægges som bilag til svaret.
Som nævnt i svaret på spørgsmål 13 er denne sammenligning imidlertid ikke
længere retvisende, fordi letbaneprojektet har gennemgået en bearbejdning og
optimering, som ikke er foretaget for BRT-løsningen. En sammenligning af de
to løsninger på deres respektive stadier vil derfor ikke kunne foretages ved en
simpel skematisk opstilling.
Linjeføringen for letbanen er ligesom placeringen af nogle stationer ændret på
en række punkter. Dette er sket, dels for at optimere anlægs- og driftsøkonomi-
en, forbedre bilernes fremkommelighed og mindske miljøpåvirkningerne, dels
for at imødekomme ønsker fra borgerne og de lokale myndigheder og dermed
opnå en bedre tilpasning til de lokale omgivelser.
En retvisende sammenligning mellem en letbaneløsning og en BRT-løsning vil
derfor kræve en bearbejdning og optimering af BRT-løsningen til samme ni-
veau som letbaneprojektet, jf. svaret på spørgsmål 13.