NOTAT
Dato
J. nr.
23. marts 2016
2016-1133
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål vedrørende L102 – Forslag til lov om ændring af lov om letbane
på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
lov om trafikselskaber (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i an-
lægsperioden m.v.), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 14:
Kan ministeren bekræfte, at Folketinget ikke er blevet præsenteret for de øko-
nomiske og miljømæssige konsekvenser ved en BRT-løsning fremfor en letba-
neløsning?
Svar:
I Aftale om En grøn transportpolitik fra januar 2009 samt Aftale om Bedre
mobilitet af 26. november 2010 indgået mellem Venstre, De Konservative, So-
cialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Ven-
stre og Liberal Alliance blev der afsat 1,5 mia. kr. til et statsligt bidrag til en
kollektiv trafikløsning på Ring 3.
Forligskredsen aftalte efterfølgende at få udarbejdet et grundlag for systemvalg
af højklasset kollektiv trafik i Ring 3-korridoren.
Systemvalget, der blev undersøgt nærmere, stod mellem, om korridoren skulle
betjenes med letbane eller med en højklasset busløsning kaldet BRT. BRT-
system blev her defineret som en højklasset busløsning, der som letbanen over-
vejende kører i egen tracé.
Resultatet af undersøgelsen fremgår af rapporten ”Ring 3 - Letbane eller BRT?”
(COWI 2010), der kan hentes på Transport- og Bygningsministeriets hjemme-
side:
http://www.trm.dk/da/publikationer/2010/ring-3---letbane-eller-brt
Rapporten fra COWI blev fremsendt til Folketinget den 6. juli 2010.
Jeg kan oplyse, at forligskredsen bag letbanen på Ring 3 (Venstre, De Konser-
vative, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Ra-
dikale Venstre og Liberal Alliance) på et forligskredsmøde den 9. juni 2011 gav
transportministeren mandat til at indgå en samarbejdsaftale med kommunerne