Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102
Offentligt
1613569_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
23. marts 2016
2016-1133
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål vedrørende L102 – Forslag til lov om ændring af lov om letbane
på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
lov om trafikselskaber (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i an-
lægsperioden m.v.), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 14:
Kan ministeren bekræfte, at Folketinget ikke er blevet præsenteret for de øko-
nomiske og miljømæssige konsekvenser ved en BRT-løsning fremfor en letba-
neløsning?
Svar:
I Aftale om En grøn transportpolitik fra januar 2009 samt Aftale om Bedre
mobilitet af 26. november 2010 indgået mellem Venstre, De Konservative, So-
cialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Ven-
stre og Liberal Alliance blev der afsat 1,5 mia. kr. til et statsligt bidrag til en
kollektiv trafikløsning på Ring 3.
Forligskredsen aftalte efterfølgende at få udarbejdet et grundlag for systemvalg
af højklasset kollektiv trafik i Ring 3-korridoren.
Systemvalget, der blev undersøgt nærmere, stod mellem, om korridoren skulle
betjenes med letbane eller med en højklasset busløsning kaldet BRT. BRT-
system blev her defineret som en højklasset busløsning, der som letbanen over-
vejende kører i egen tracé.
Resultatet af undersøgelsen fremgår af rapporten ”Ring 3 - Letbane eller BRT?”
(COWI 2010), der kan hentes på Transport- og Bygningsministeriets hjemme-
side:
http://www.trm.dk/da/publikationer/2010/ring-3---letbane-eller-brt
Rapporten fra COWI blev fremsendt til Folketinget den 6. juli 2010.
Jeg kan oplyse, at forligskredsen bag letbanen på Ring 3 (Venstre, De Konser-
vative, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Ra-
dikale Venstre og Liberal Alliance) på et forligskredsmøde den 9. juni 2011 gav
transportministeren mandat til at indgå en samarbejdsaftale med kommunerne
L 102 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Folketinget ikke er blevet præsenteret for de økonomiske og miljømæssige konsekvenser ved en BRT-løsning fremfor en letbaneløsning, til transport- og bygningsministeren
1613569_0002.png
langs Ring 3 og Region Hovedstaden om at begynde arbejdet med etablering af
en letbane.
På den baggrund indgik Staten, Region Hovedstaden og de 11 kommuner langs
med Ring 3 den 29. juni 2011 en samarbejdsaftale om at arbejde videre med
anlæg af en letbane og at udarbejde beslutningsgrundlag herfor.
Transportministeriet og Ringby-samarbejdet offentliggjorde i marts 2013 ”Ud-
redning om Letbane på Ring 3” udarbejdet af Metroselskabet.
Ved Aftale om Letbane i hovedstaden, busser og cykler af 19. juni 2013 blev det
i den grønne forligskreds aftalt at tilføre letbaneprojektet yderligere 252 mio.
kr., således at transportministeren efterfølgende kunne indgå en principaftale
med de berørte kommuner.
Den 20. juni 2013 blev der på den baggrund indgået en Principaftale mellem
staten ved Transportministeriet, Region Hovedstaden og de 11 kommuner om
anlæg og drift af letbane på Ring 3.
Den 13. november 2013 blev der fremsat forslag til lov om Letbane på Ring 3,
som blev enstemmigt vedtaget af Folketinget 26. februar 2014.
Endelig fremsatte jeg den 13. januar 2016 forslag til anlægslov for en letbane på
Ring 3 (Lovforslag nr. L 102).
Som det fremgår, blev det tidligt i processen på baggrund af den ovennævnte
rapport fra 2010 besluttet at arbejde videre med en kollektiv trafikløsning på
Ring 3 i form af en letbaneløsning.
Der har på den baggrund ikke været arbejdet videre med at belyse økonomi,
miljømæssige- og trafikale konsekvenser for en BRT-løsning siden analysen fra
2010.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt