Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. november 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 95 (L 1) af 28. oktober
2015 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over den isolerede virkning på gini-indkomstuligheden i
2016 af at tildele de personer, der er omfattet af de regler om integrationsydelse,
som trådte i kraft 1. september 2015, integrationsydelse i stedet for kontanthjælp?
Svar
Der er indført en ny integrationsydelse til udlændinge og danskere, som ikke har
boet i Danmark (eller Grønland eller Færøerne) gennem en længere årrække.
Ydelsen skal styrke incitamentet til at arbejde og til at blive integreret i det danske
samfund.
Integrationsydelsen omfatter personer, der ikke har haft ophold i riget i mindst 7
ud af de seneste 8 år, og som ikke kan opnå status som vandrende arbejdstager
eller selvstændig erhvervsdrivende i henhold til EU-retten. Satserne for integrati-
onsydelsen tager udgangspunkt i satserne for uddannelseshjælp, der bygger på SU-
systemets satser, med mulighed for et dansktillæg.
Loven trådte i kraft 1. september 2015 og er i udgangspunktet indført for perso-
ner, der tager lovligt ophold i Danmark og opnår fast bopæl uden for asylcentret
efter lovens ikrafttrædelse.
I fordelingsberegningerne indgår som udgangspunkt de umiddelbare virkninger
opgjort efter indkomstskat, men uden at der er taget højde for afledte virkninger
på boligstøtte og daginstitutionsfriplads eller af merbeskæftigelse som følge af
forbedret tilskyndelse til at arbejde.
Indførelsen af integrationsydelsen skønnes med usikkerhed at øge indkomstfor-
skellen målt ved Gini-koefficienten med 0,02 pct.point i 2016. Det bemærkes, at
Gini-koefficienten for 2013 er 26,21 pct.,
jf. Familiernes økonomi – fordeling, fattigdom
og incitamenter 2015, Økonomi og Indenrigsministeriet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk