Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1564450_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. november 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 93 (L 1) af 28. oktober
2015 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan finanslovsforslaget påvirker uligheden målt
ved gini-koefficienten for hhv. indkomst og formue? I sit svar bedes ministeren
vedlægge et skøn over fordelingsvirkningen opgjort på deciler på både indkomst
og formuedeciler?
Svar
I fordelingsberegningerne indgår som udgangspunkt de umiddelbare provenu-
virkninger (opgjort efter indkomstskat, men før tilbageløb af moms og afgifter og
uden saldovirkninger af afledt adfærd) af de dele af forslaget, der antages direkte at
påvirke husholdningernes reale disponible indkomster. Herudover indgår forde-
lingsvirkninger af ændringer i det offentlige forbrug, der kan indregnes som en
provenuækvivalent ændring i de udvidede forbrugsmuligheder.
Finanslovsforslaget for 2016 skønnes med usikkerhed samlet set at øge indkomst-
forskellene målt ved Gini-koefficienten med 0,04 pct.-point i 2016, når virkningen
af prioriterede udgifter til offentligt forbrug indregnes,
jf. tabel 1.
Til sammenlig-
ning er Gini-koefficienten for 2013 26,21 pct.,
jf. Familiernes økonomi – fordeling,
fattigdom og incitamenter 2015, Økonomi og Indenrigsministeriet.
Opgjort eksklusive for-
delingsvirkningerne af ændringer i det offentlige forbrug skønnes finanslovsfor-
slaget at indebære en stigning i Gini-koefficienten med 0,03 pct.-point.
I fordelingsberegningerne er indregnet initiativer for i alt 4.089 mio. kr. og finan-
siering for 2.168 mio. kr. svarende til netto 1.921 mio. kr.,
jf. tabel 1.
I fordelings-
beregningerne indgår således en samlet styrkelse af husholdningernes (udvidede)
forbrugsmuligheder. Heraf kan 1.791 mio. kr. henføres til skatte- og afgiftsinitiati-
ver, -219 mio. kr. til lavere overførsler og 348 mio. kr. til en nettoforøgelse af det
offentlige forbrug, herunder 1.300 mio. kr. til sundhedsområdet. Det bemærkes, at
genindførelsen af formueskattekursen ikke er indregnet i fordelingsvirkningerne,
idet der endnu ikke foreligger en konkret model,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 73 af 27. oktober 2015.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvordan finanslovsforslaget påvirker uligheden målt ved gini-koefficienten for hhv. indkomst og formue, til finansministeren
1564450_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 1
Oversigt over indregnede provenuer i fordelingsvirkninger af udspil til FF16
Indregnet i
fordelingsbereg-
ninger
(opgjort for hus-
holdningerne)
Mio. kr.
4.089
0
-2.168
0
1.921
0
0,04
0,08
Virkninger i
2016
Saldovirkning
(opgjort for staten)
Virkning på
indkomstforskelle
Gini-koeff.
(pct.-point)
-0,04
Mio. kr.
Initiativer
Med fordelingsvirkninger
Uden fordelingsvirkninger
Finansiering i alt
Med fordelingsvirkninger
Uden fordelingsvirkninger
3)
Samlet aftale
Med fordelingsvirkninger
Uden fordelingsvirkninger
Heraf:
- Skatter
- Overførsler
- Offentligt forbrug
4)
-6.373
1)
-2.551
2)
2.017
6.908
-4.356
4.357
-1.900
165
-2.681
1.791
-219
348
0,02
0,01
0,01
1)
2)
3)
4)
Inkl. forhandlingsreserve på 2,35 mia. kr. samt formueskattekursen på 600 mio. kr., der ikke indgår i fordelingsbe-
regningen.
Primært saldoforbedringen på 2 mia. kr. samt subsidier mv.
Der er ikke regnet fordelingsvirkninger af besparelse på udviklingsbistand, subsidier, investeringer og heller ikke
af det forudsatte råderum til disposition.
Stigning i indkomstforskellene som følge af det offentlige forbrug afspejler en sammensætningseffekt.
Det bemærkes, at den opgjorte stigning i Gini-koefficienten på 0,01 pct.-point
1) Stigning
til det offentlige forbrug afspejler
forbrug afspejler en sammensætningseffekt, idet besparel-
knyttet
i indkomstforskellene som følge af det offentlige
en sammensætningseffekt af udmønt-
serne, herunder besparelserne på Mentorordningen og AMU-kurser er mere målrettede i forhold til indkomst end
ningen.
generelle initiativer fx udflytning af arbejdspladser mv.
Forhandlingsreserven samt reserven til tekniske ændringsforslag tillægges ikke en
fordelingsvirkning i forbindelse med udspillet til finanslovforslaget, men først når
den konkrete udmøntning af reserven vedtages i den endelige aftale om Finanslo-
ven for 2016. Herudover er forbedringen af den strukturelle saldo svarende til 2
mia. kr. ikke indregnet i fordelingsvirkningerne. Det skyldes, at der er tale om en
tidsbegrænset nedsættelse af udgiftsrammen i to år, der anvendes til at nedbringe
den offentlige gæld.
Af
bilag 1
fremgår en oversigt over hvilke elementer, der er indregnet i fordelings-
beregningerne.
Med udgangspunkt i de dele af finanslovsforslaget, der er indregnet, skønnes ud-
spillet samlet set at øge de familieækvivalerede reale disponible indkomster
1
(op-
gjort eksklusive virkning fra offentligt forbrug) med i alt 0,19 pct. i 2016,
jf. tabel 3.
Den familieækvivalerede disponible indkomst opgøres som familiens samlede indkomst divideret med antal familiemed-
lemmer, hvor der tages højde for stordriftsfordele ved at opløfte antallet af familiemedlemmer med 0,6.
1
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvordan finanslovsforslaget påvirker uligheden målt ved gini-koefficienten for hhv. indkomst og formue, til finansministeren
1564450_0003.png
Side 3 af 5
Gevinsten i pct. af den disponible indkomst er størst blandt personer i den øver-
ste del af indkomstfordelingen, hvilket afspejler, at finanslovsforslaget samlet set
bidrager til en beskeden forøgelse af indkomstforskellen.
Tabel 3
Gennemsntlig ændring i familieækvivaleret reale disponible indkomster, virkning i 2016 (deciler opgjort
efter disponibel indkomst)
BoligJob
ordning
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
I alt
Ændring i Gini, pct.-point
Pct.
0,08
0,05
0,07
0,09
0,11
0,13
0,14
0,15
0,17
0,16
0,13
0,02
NOx
Pct.
0,04
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,02
0,03
0,00
Reklameafgift
Pct.
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,00
Overførsler
1)
Pct.
-0,04
-0,02
-0,01
-0,01
-0,01
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,00
0,02
I alt
Pct.
0,11
0,09
0,12
0,14
0,16
0,19
0,20
0,21
0,23
0,21
0,19
0,04
Boligydelsespakke og besparelser på statens voksen uddannelser (SVU) samt befordringsrabatordninger for
elever og studerende.
Anm: Virkningen på indkomstdeciler afspejler virkningen i 2016. Provenuet vedr. NOx-afgiften følger fordelingen
af el, varme, diesel og benzin, jf. Fobrugsundersøgelsen. Deciler er opgjort efter disponibel indkomst.
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøver på 33,3 pct. af befolkningen (2012-modelbefolkning).
1)
I besvarelsen er der ikke beregnet en ændring i Gini-koefficienten opgjort med
udgangspunkt i formue, som der spørges til. I nedenstående
tabel 4
er ændringen i
pct. af den disponible indkomst opgjort efter formuedeciler.
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvordan finanslovsforslaget påvirker uligheden målt ved gini-koefficienten for hhv. indkomst og formue, til finansministeren
1564450_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 4
Gennemsntlig ændring i familieækvivaleret reale disponible indkomster, virkning i 2016 (deciler opjort efter
nettoformue)
BoligJob
ordning
Formuedecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
I alt
Pct.
0,13
0,11
0,08
0,07
0,06
0,10
0,14
0,16
0,19
0,19
0,13
NOx
Pct.
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,02
0,03
Reklameafgift
Pct.
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
Overførsler
1)
Pct.
0,00
0,00
0,00
-0,01
-0,02
-0,02
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,00
I alt
Pct.
0,19
0,17
0,14
0,12
0,10
0,14
0,20
0,22
0,25
0,24
0,19
Boligydelsespakke og besparelser på statens voksen uddannelser (SVU) samt befordringsrabatordninger for
elever og studerende.
Anm: Virkningen afspejler virkningen i 2016. Provenuet vedr. NOx-afgiften følger fordelingen af el, varme, diesel
og benzin, jf. Fobrugsundersøgelsen. Deciler er opgjort efter formue.
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøver på 33,3 pct. af befolkningen (2012-modelbefolkning).
1)
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvordan finanslovsforslaget påvirker uligheden målt ved gini-koefficienten for hhv. indkomst og formue, til finansministeren
1564450_0005.png
Side 5 af 5
Bilag 1 – Oversigt over indregnede elementer
Tabel 5
Oversigt over indregnede elementer i fordelingsberegningerne
Saldovirkning
efter tilbageløb og adfærd
(opgjort for staten)
-6.373
-1.840
-820
-420
-600
-4.533
-1.300
-883
-2.350
2.017
1.852
1.141
711
Indregnet virkning
umiddelbart provenu
(opgjort for husholdningerne)
4.089
1.791
1.225
566
0
2.298
1.368
930
0
-2.168
-1.949
-1.201
-748
Mio. kr., 2016-niveau
A) Initiativer med fordelingsvirkning
Skatter og afgifter i alt
Boligjobordning
Nox og afskaffelse af reklameafgift
Formueskattekurs
Offentligt forbrug i alt
Sundhed
Ramme til udkant DK, Landbrugspakke og reserver
Forhandlingsreserve og reserve til tekniske ændringsforslag
B) Finansiering med fordelingsvirkninger
Offentligt forbrug i alt
Omprioriteringsbidrag
Budgetforbedringer (ekskl. overførsler)
Heraf:
Rebudgettering af grundtilskud til undgdomsuddannelser og husleje
regulering af KBHs universitet
Mentorordning og AMU-uddannelser
Annullering og budgetforbedringer vedr. drift på en række områder
Forebyggende indsats for børn og unge (tilbagerulning)
Overførsler i alt
Budgetforbedring af SVU og befordringsrabatordning
Boligydelsespakke
(A+B) Samlet med fordelingsvirkninger
C) Initiativer uden fordelingsvirkninger
Saldoforbedring
Erhvervsbeskatning
Øvrige (rest initativer der vedr. subsidier og investeringer)
D) Finansiering uden fordelingsvirkninger
Råderum til disposition
Udviklingsbistand til 0,7 pct. af BNP
Øvrige budgetforbedringer (investering +subsidier)
(A+B+C+D) Samlet inkl. uden fordelingsvirkninger
56
446
184
25
165
55
110
-4.356
-2.551
-2.000
-60
-491
6.908
2.551
2.324
2.033
0
-59
-469
-194
-26
-219
-73
-146
1.921
0
0
0
0
0
0
0
0
1.921
Anm.: Der er anvendt en tilbageløbsfakor for offentligt forbrug på 5 pct. og 24,5 pct. for overførsler. Provenuer afspejler virkningen i 2016.