Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1565604_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. november 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 87 (L 1 - § 7) af 28.
oktober 2015
Spørgsmål
Vil ministeren sammenholde konsekvenserne af det demografiske udgiftstræk og
udviklingen af dellofterne for driftsudgifter til hhv. kommunerne og regionernes
sundhedsudgifter målt på beskæftigelse og realt ressourceforbrug pr. bruger? I sit
svar bedes ministeren lægge til grund, at udgifterne til velfærd i kommuner og
regioner følger dellofterne for hhv. de kommunale driftsudgifter og delloft for
sundhedsudgifter, som foreslået af regeringen i L 2 og L 3.
Svar
Det demografiske træk er et beregningsteknisk mål for størrelsen af det træk på
offentligt forbrug, som befolkningsudviklingen isoleret set svarer til, når den reale
udgift pr. bruger fastholdes, og når antallet af brugere i hver aldersgruppe følger
befolkningsudviklingen (korrigeret for delvis sund aldring).
Det demografiske træk beregnes mekanisk til 0,5 pct. i gennemsnit om året i peri-
oden 2016-2020. Som udgangspunkt er trækket ikke sektorfordelt på kommuner,
regioner og stat. Der kan imidlertid foretages en grov fordeling af udgiftsområder
for det individuelle offentlige forbrug med den usikkerhed, der deraf følger. Fx
kan enkelte poster under sundhed, som udføres i kommunerne, være påført som
regionale udgifter.
På baggrund af denne grove opdeling vokser det demografiske træk i kommuner
og regioner med henholdsvis 0,4 pct. og 0,9 pct. i gennemsnit om året i perioden
2016-2020,
jf. svar på Finansudvalgsspørgsmål nr. 86 (L1) af 28. oktober.
Beregningen af det demografiske træk er af rent mekanisk karakter og skal gene-
relt fortolkes varsomt. Det demografiske træk anvendes primært som et element i
en langsigtet holdbarhedsberegning og er således ikke møntet på at foretage be-
regninger af fx det præcise udgiftstræk for én given sektor.
Der er en række forbehold forbundet med beregningen. Der indregnes fx ikke
adfærdsændringer som ændret uddannelsestilbøjelighed, ændret træk på sund-
hedsvæsenet pga. af nye mere effektive behandlingsmuligheder eller ændret efter-
spørgsel efter hjælp og støtte fra det offentlige som følge af øget rehabilitering.
Ligeledes tages fx ikke højde for eventuelle offentlige produktivitetsforbedringer
som følge af ny teknologi, bedre organisering af arbejdet mv.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om at sammenholde konsekvenserne af det demografiske udgiftstræk og udviklingen af dellofterne for driftsudgifter til hhv. kommunerne og regionernes sundhedsudgifter, til finansministeren
1565604_0002.png
Side 2 af 2
Udgiftslofterne for 2016-19 afspejler et årligt omprioriteringsbidrag på 1 pct. i
kommunerne. I forhold til regionerne afspejler udgiftslofterne et omprioriterings-
bidrag på 1 pct. fra de regionale udviklingsopgaver og 1 pct. af administrationen
på sundhedsområdet. Omprioriteringsbidraget indebærer teknisk set, at de kom-
munale og regionale udgiftslofter reduceres frem mod 2019.
Det frigjorte provenu placeres som udgangspunkt under det statslige delloft for
driftsudgifter, hvor det øvrige råderum fra den offentlige forbrugsvækst i henhold
til normal praksis også placeres. Det bemærkes, at der alene er tale om en teknisk
placering af råderummet fra omprioriteringsbidraget,
jf. ovenfor.
Omprioriteringsbi-
draget indebærer således ikke i sig selv, at de samlede midler til offentligt forbrug
reduceres frem mod 2019.
I forbindelse med tilrettelæggelsen af den økonomiske politik i de kommende år
vil de frigjorte midler blive udmøntet hen over regeringsperioden til prioriterede
indsatser, herunder til bl.a. sundhed, ældre og tryghed.
Det kan således – i forlængelse af prioriteringerne i den økonomiske politik – be-
sluttes at tilbageføre nogle af midlerne fra omprioriteringsbidraget til prioriterede
indsatser i kommuner og regioner. Det kan bl.a. ske i forbindelse med de årlige
økonomiforhandlinger med kommuner og regioner.
I 2016 er der tilbageført 1,9 mia. kr. af det kommunale omprioriteringsbidrag til
prioriterede indsatser i kommunerne, herunder til borgernære områder som ældre,
børn og folkeskole. Hertil kommer, at det regionale udgiftsloft for sundhedsudgif-
ter er blevet løftet med 1,9 mia. kr. til bl.a. stigende medicinudgifter og øget kapa-
citet på sygehusene samt udmøntning af allerede besluttet løft til bl.a. kræftbe-
handling, øget indsats mod kronisk sygdom og løft af psykiatrien.
Det bemærkes, at det demografiske træk beregnes med udgangspunkt i det offent-
lige forbrug i nationalregnskabet, mens opgørelsen af det kommunale udgiftsloft
er baseret på kommunale serviceudgifter på budgetform. Der er ikke
en-til-en
sammenhæng mellem de to opgørelser,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 20 af
10. oktober 2014.
Tilsvarende afviger opgørelsen af udgifterne under de regionale
udgiftslofter fra opgørelsen af det offentlige forbrug.
Det bemærkes endvidere, at der ikke skønnes særskilt over den offentlige beskæf-
tigelse fordelt på sektorer i konjunkturvurderingerne og de mellemfristede frem-
skrivninger,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (Alm. del) af 6. august 2015.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister