Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1565250_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. november 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 7 (L1) af 13. oktober 2015
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange private arbejdspladser finanslovsforslaget ska-
ber i 2016?
Svar
Det lægges til grund for besvarelsen, at der tages udgangspunkt i den samlede
effekt af finanspolitik for 2016 – dvs. den etårige beskæftigelsesvirkning, som er et
beregnet mål for, om finanspolitikken i et givet år lempes eller strammes i forhold
til niveauet i året før.
Finanspolitikken tilrettelægges inden for de ansvarlige rammer, der følger af bud-
getloven og de mellemfristede mål for dansk økonomi. Den årlige finanspolitik
skal tilrettelægges, så den overholder budgetlovens grænse for strukturelle under-
skud på 0,5 pct. af BNP og de gældende udgiftslofter. Samtidig er det et vigtigt
hensyn at holde den faktiske offentlige saldo inden for rammerne af EU’s Stabili-
tets- og Vækstpagt. Frem mod 2020 skal de offentlige underskud gradvist mind-
skes frem mod målet om mindst balance mellem de offentlige indtægter og udgif-
ter i 2020.
De senere år har finanspolitikken været lempelig for at understøtte vækst og be-
skæftigelse under den økonomiske krise. I 2015 er udgiftspolitikken fortsat lempe-
lig i et historisk perspektiv,
jf. figur 1.
Men efter et langtrukkent globalt tilbageslag
er dansk økonomi nu inde i et opsving med stigende beskæftigelse og uafbrudt
vækst siden medio 2013. Det er derfor centralt, at finanspolitikken tilpasses til den
nye konjunktursituation. Det skal ikke mindst ses i sammenhæng med, at penge-
politikken fortsat er lempelig. Det øger alt andet lige kravet til en stramning af
finanspolitikken, så den økonomiske politik under ét er afstemt med konjunktursi-
tuationen.
Med finanslovforslaget for 2016 styrkes de offentlige finanser, hvilket bidrager til,
at der gøres fremskridt mod målet om strukturel balance i 2020. Samlet set skøn-
nes underskuddet på den strukturelle offentlige saldo at reduceres fra 0,9 pct. af
BNP i 2015 til 0,4 pct. af BNP i 2016. Stramningen af finanspolitikken fra 2015 til
2016 skønnes – målt ved den etårige beskæftigelsesvirkning – at reducere beskæf-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om hvor mange private arbejdspladser finanslovsforslaget skaber i 2016, til finansministeren
1565250_0002.png
Side 2 af 2
tigelsen med 3.000 personer. Idet den offentlige beskæftigelse skønnes at stige
med 1.000 personer indebærer dette, at den private beskæftigelse isoleret set
dæmpes med 4.000 personer. Det skal ses i lyset af, at den private beskæftigelse er
steget med 53.000 personer siden 2. kvartal 2013 og ventes at stige med yderligere
22.000 personer i 2016. Stramningen af finanspolitikken fra 2015 og 2016 vurde-
res at være afstemt med konjunktursituationen, hvor væksten forventes at tage til
og beskæftigelsen vil stige yderligere.
Samlet set er der plads til en betydelig fremgang i beskæftigelsen frem mod 2020 i
lyset af gennemførte reformer, som øger den strukturelle beskæftigelse, og kon-
junkturgenopretningen frem mod 2019,
jf. figur 2.
Den private beskæftigelse skøn-
nes at stige med omkring 160.000 personer i perioden 2015-2020.
Figur 1
Udgiftsniveauer for offentlig forbrug og
investeringer fortsat høje
Figur 2
Faktisk og strukturel beskæftigelse frem mod
2020
1.000 personer
2.900
2.850
2.800
2.750
2.700
2.650
2.600
2.550
2.500
00
02
04
06
08
10
12
14
16
18
20
1.000 personer
2.900
2.850
2.800
2.750
2.700
2.650
2.600
2.550
2.500
Beskæftigelse
Strukturel beskæftigelse
Anm.: I figur 1 er det offentlige forbrug vist sammen med udgifter til forskning og udvikling, som tilsvarende ikke
er inkluderet i den viste udvikling for de offentlige investeringer. Gennemsntittet for udgifterne er vist for
perioden før det globale tilbageslag i 2008.
Kilde: Opdateret 2020-fremskrivning, september 2015.
Det er regeringens ambition at gennemføre nye reformer, der yderligere vil
bidrage til at øge den strukturelle beskæftigelse. Regeringen har fx taget initiativer
til en JobReform i 2 faser, der skal sikre, at det bedre kan betaler sig at arbejde, og
at færre skal forsørges af det offentlige.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister